Kommentar

Egypts fremste islamske autoritet, stormufti Ali Gomaa, har utstedt en fatwa som forbyr statuer i private hjem. Fatwaen vekker sterke reaksjoner i kulturlivet. Det er frykt for at fanatikere kan komme til å angripe Egypts kulturarv og dermed landets viktigste inntektskilde.

The fatwa did not specifically mention statues in museums or public places, but it condemned sculptors and their work.

Still, many fear the edict could prod Islamic fundamentalists to attack Egypt’s thousands of ancient and pharaonic statues on show at tourist sites across the country.

«We don’t rule out that someone will enter the Karnak temple in Luxor or any other pharaonic temple and blow it up on the basis of the fatwa,» Gamal al-Ghitani, editor of the literary Akhbar al-Adab magazine, told AFP.

Gomaa had pointed to a passage from the hadith that stated: «Sculptors would be tormented most on Judgment Day,» saying the text left no doubt that sculpting was «sinful» and using statues for decorating homes forbidden.

Går bakover

Gomaa har dermed opphevet en 100 år gammel fatwa fra en forgjenger som forkynte at statuer til privat bruk var greit så lenge de ikke ble tilbedt.

Gomaa’s ruling overturned a fatwa issued over 100 years ago by then moderate and highly respected mufti Mohammed Abdu, permitting the private display of statues after the practice had been condemned as a pagan custom.

Abdu’s fatwa had «closed the issue, as it ruled that statues and pictures are not haram (forbidden under Islam) except idols used for worship,» Ghitani pointed out.

Novelist Ezzat al-Qamhawi said Gomaa’s ruling would «return Muslims to the dark ages.»

Movie director Daud Abdul Sayed said the fatwa «simply ignored the spiritual evolvement of Muslims since the arrival of Islam… Clearly, it was natural that they forbid statues under early Islam because people worshipped them.

«But are there Muslims worshipping statues nearly 15 centuries later?» he asked.

The notion sounds «ridiculous,» Yussef Zidan, director of the manuscript museum at the prestigious Bibliotheca Alexandrina, told AFP.

Forbudet kan minne om Talibans billedforbud, som førte til at de ødela de historiske Bamiyan-skulpturene som sto på UNESCOs liste. Taliban renset også ut bilder fra museer og gallerier.

En så streng og radikal tolkning er tradisjonelt ikke Egypts linje. Kan striden om og oppmerksomheten rundt og karikaturtegningene ha bidratt til en radikalisering? Kan den ha ført til en revurdering av praksis, og en mer dogmatisk tolkning?

Ali Gomaa er ingen ekstremist ut fra sin posisjon. Han er utnevnt av regjeringen Mubarak. Det er ikke alltid regjeringen følger påbudene. Men Gomaa får støtte fra andre sunni-autoriteter, blant dem den allstedsnærværende Yusuf al Qaradawi. Han tolker forbudet bokstavelig.

But Qaradawi joined Gomaa in declaring that statues used for decoration are «haram» or un-Islamic.

«Islam proscribed statues, as long as they symbolise living entities such as human beings and animals,» Qaradawi said on an Islamic website.

«Islam proscribed all that leads to paganism or smells of it, statues of ancient Egyptians included,» he added.

The only exception, he said, was «children’s toys.»

Da Taliban ødela Buddah-statuene i Bamiyan, var Qaradawi imot. Det sier noe om at det har skjedd en radikalisering av sentrum i islam. Det er verdt å merke seg når en skal forstå reaksjonen på Jyllands-Postens tegninger. Det er ikke sikkert det samme hadde skjedd for 20 år siden.

Den forrige stormuftien Farid Nasr Wasel kom med flere omstridte fatwaer, blant annet mot populære TV-shows av typen «Vil du bli millionær», og mot skjønnhetskonkurranser. Han utstedte også mer aparte fatwaer som forbud mot å se på solformørkelser.

Men da menneskerettsforkjempere ville ha han med på å støtte et forbud mot omskjæring av jenter, sa han nei.