Kategori: Kunstbilde

Portrett av Edvard Munch (1885)

Asta Nørregaard (1853-1933) Pastell på lerret, 114 x 80 cm, Munch-muséet, Oslo. Her har Asta Nørregaard foreviget en 22 år gammel Edvard Munch (1863-1944), to år etter hans debut ved Høstutstillingen i 1883, og omtrent samtidig med hans arbeid med gjennombruddsverket Det syge Barn, fullført i 1886, og vist ved Høstutstillingen samme år med titelen […]

Les mer»

Santa Lucia (c.1630-1650?)

Ukjent (italiensk?) kunstner, første halvdel av 1600-tallet. Olje på lerret, 98 x 74,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo Den hellige Lucia (c.283-304) ble født i Siracusa på Sicilia, og led martyrdøden under keiser Diokletian, som regjerte fra 284 til 305, den 13. desember 304, som også er hennes festdag. I bildet er hun fremstilt med martyrpalmen, og […]

Les mer»

Stavkirke (c.1900)

Theodor Kittelsen (1857-1914) Blyant, tusj og lavering på papir, 10 x 16 cm, Lillehammer kunstmuseum. På baksiden er det påført Til Fru Aubert med vennlig julehilsen fra de ensomme gamle i Sigdal, Th. Kittelsen)  Den 12. desember i år er tredje søndag i advent, og da passer det utmerket med en av Johann Sebastian Bachs […]

Les mer»

Den store synagoge i Vilne (1899)

Juozas Kamarauskas (1874–1946) Akvarellfarger på papir, format og samling ikke tilgjengelig. Den store synagoge i Vilne, som byen ble kalt for på jiddisch (polsk Wilno, russisk Vilna og litauisk Vilnius) ble bygget i årene 1630-33, på samme sted som det siden 1440 sto et jødisk forsamlingshus, og fra 1572 en synagoge av tre. Synagogen ble […]

Les mer»

Hage med rødt hus (1882)

Edvard Munch (1863-1944) Olje på papp, 23 x 30,5 cm, privateie I samme år som dette bildet ble malt, hadde den nitten år gamle Edvard Munch begynt ved Christian Krohgs (1852-1925) malerskole, som lå i Lille Grensen 7 ved Stortings Plads i Christiania, den gården som var kjent under navnet Pultosten. Dette lille maleri inngår […]

Les mer»

Bondekone fra Normandie (1889)

Asta Nørregaard (1853–1933) Olje på lerret, 103,2 x 84,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Asta Nørregård og hennes venninne Harriet Backer (1845–1932) fikk sin første undervisning hos Knud Bergslien (1827-1908) i Christiania. Det sies at Bergslien regnet de to som sine mest begavede elever. Senere reiste de begge til München, og fikk undervisning av Eilif Peterssen (1852-1928). […]

Les mer»

Trefoldigheds-Kirken med Omgivelser (1877)

Andreas Ludvig Søborg (1830–1906) Xylografi (trestikk) publisert i Skilling-Magazin i 1877, 15,1 x 22,6 cm, Oslo Museum. Av den gjengitte bebyggelse er det bare Trefoldighetskirken som fortsatt står der. Foran kirken ser vi hovedbygningen til løkken Sorgenfri, som sammen med den andre bebyggelsen måtte vike plassen for Deichmanske bibliotek og Margaretakyrkan. Nå er bare et […]

Les mer»

Fra Akershusvollen, aften (1926)

Harald Sohlberg (1869-1935) Etsning og akvatint på papir, 20,5 x 29,4 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Her er det lett for lokalkjente å dra kjensel på Hovedøen med ett av krutthusene, sett mot vest fra vollen ved Akershus festning. Akvatint er en avansert form for etsning, som kan gi en enda større tonerikdom enn en ren strek-tegning. […]

Les mer»

Portrett av malerinnen Harriet Backer (1878)

Eilif Peterssen (1852-1928) Olje på treplate. 71 x 95 cm, Nasjonalmuséet, Oslo Bildet er malt i 1878, det siste året Harriet Backer (1845-1932) var privatelev hos Eilif Peterssen i München før hun reiste videre til Paris. Det fortelles at Eilif fridde til Harriet, to ganger, uten hell. Hun skrev til sin venninne Kitty Kielland (1843-1914) […]

Les mer»

Jesu avskjedstale til apostlene (c. 1308-11)

Duccio di Buoninsegna (1255–1319) Tempera på tre, 50 x 53 cm, Museo dell’Opera Metropolitana del Duomo, Siena. Evangelieteksten for annen søndag i advent  i Den norske kirke er hentet fra evangeliet etter Johannes 16, 21-24 (DNB 1930), Jesu avskjedstale til de 11 gjenværende apostler. I sin helhet utgjør den kapitlene 14, 15 og 16, og […]

Les mer»