Kategori: Kunstbilde

Bedstemoders Fortælling (1854)

Adolph Tidemand (1814-1876) Olje på lerret, 40 x 33 cm, privateie. Ut fra dateringen kan vi gå ut fra at bildet er malt i Düsseldorf, dit Adolph Tidemand vendte tilbake i 1845, etter et opphold i Norge 1842–45. I løpet av denne perioden gjorde han flere reiser i Norge, og skisserte flittig. Nasjonalmuséet har flere […]

Les mer»

Besøk hos besteforeldrene (1859)

Adolph Tidemand (1814-1876). Olje på lerret, 94 x 79 cm, privateie. I ettertiden har Adolph Tidemand blitt betraktet som en av våre fremste nasjonalromantiske kunstnere, spesielt takket være hans skildringer av norsk folkeliv.  På sine reiser i Norge hadde han gjort omfattende studier av både folkedrakter og byggeskikker, som senere ble benyttet som grunnlag for […]

Les mer»

Den sårede bjørnejeger (1858)

Adolph Tidemand (1814-1876). Olje på lerret, 131 x 164 cm, Göteborgs konstmuseum. Muséets svenske titel er: Den sårade björnjägaren. Den brune bjørnen – Ursus arctos – var en gang ganske vanlig i Europa, men antallet er nå betraktelig redusert. Store rovdyr og husdyrhold går dårlig sammen. Bildet finnes i flere varianter, denne er signert og […]

Les mer»

Fanitullen (1853)

Adolph Tidemand (1814-1876). Olje på lerret, 54 x 65 cm, privateie. Bildet er signert og datert nede til høyre: A. Tidemand D(üsseldor)f. 1853. Som mange vil vite, er motivet hentet fra Jørgen Moes (1813-1882) dikt Fanitullen, skrevet en gang på 1840-tallet: I hine haarde Dage, Da ved Øldrik og Svir Hallingdølens Knivblad Sad løst i […]

Les mer»

En maler med sitt malerskrin (1837-40)

Adolph Tidemand (1814–1876) Olje på lerret oppklebet på trefiberplate, 21,5 x 17 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Ut fra den omtrentlige datering kan man gå ut fra at bildet er malt under kunstnerens opphold ved akademiet i Düsseldorf i årene 1837-40. Hvem som er avbildet er det visstnok ingen opplysninger om. På denne tiden ble det mer […]

Les mer»

Jesu gravleggelse, etter Ribera (1906)

Ludvig Karsten (1876-1926). Olje på lerret, 125 x 178,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Det tekstlige grunnlag synes her å være evangeliet etter Johannes, 19, 38-42 (DNB 1930): Men Josef fra Arimatea, som var en av Jesu disipler, dog lønnlig, av frykt for jødene, bad derefter Pilatus at han måtte ta Jesu legeme ned; og Pilatus gav […]

Les mer»

Jemenittiske jøder feirer Tu Bishvat i Israel (1950)

Zoltan Kluger (1896–1977). Sølvgelatinkopi i National Photo Collection of Israel, Jerusalem. Bildet viser en del av de jemenittiske jøder (i alt 45 000) som ble evakuert luftveien fra Jemen til Israel i årene 1949-50, i det som fikk kodenavnet Operation Magic Carpet. Her feirer de Tu Bishvat den 2. februar 1950 i mottaksleiren Rosh Ha’Ayin. […]

Les mer»

Kyr ved vannings-stedet (1880)

Christian Skredsvig (1854-1924). Olje på mahogniplate, 62 x 100 cm, privateie. I perioden 1879-85 var Christian Skredsvig bosatt i Frankrike, og dagens bilde er påført Paris 1880. Kuer var også et ofte benyttet motiv blant datidens norske kunstnere, spesielt hos Anders Askevold (1834-1900), som en anelse nedsettende har blitt betegnet som ku-maler. Som bildet viser, […]

Les mer»

To kvinner i interiør (1915)

Ludvig Karsten (1876-1926). Olje på lerret, 84 x 94,5 cm, privateie. De to portrettmodeller, Annie Stang (f.1906) og Anna Catharina Diderikke (Dikka) Christine Stang (1908–1990) var døtre av skipsreder, kunstsamler og mesén Jørgen Breder Stang (1874-1950). Ettersom damene var omtrent jevnaldrende skal jeg ikke si noe sikkert om hvem som er hvem i bildet. Dobbeltportrettet […]

Les mer»

Nordisk Landskab med et dødt Birketræ (1815)

Johan Christian Clausen Dahl (1788-1857). Olje på lerret, 55,5 x 77,3 cm. privateie. I 1811 fikk Johan Christian Dahl mulighet til å reise til København for å studere ved Akademiet Han ble i Danmark til 1818, da han slo seg ned i Dresden, og var bosatt der resten av sitt liv. Kunstnerens egen datering mer […]

Les mer»