Dronning Sonjas KunstStall er faktisk et enestående prosjekt, med et helt nytt konsept for utstilling av kunst i Oslo by. Hovedstaden har nå fått et nytt kulturelt tyngdepunkt, som er driftet og planlagt av landets dronning.
Minnesmerkene over 22.juli-terroren splitter. Den ene part ønsker at de skal være ubehagelige, men ubehagelige for hvem?
Vennskapskorrupsjonen i kunstnerkretser er bare ett utslag av at hele kulturgrunnlagets verditenkning er forkastet. Man har kun pengene og nihilismen igjen og parasitterer på en tradisjon man har forrådt.
En grenseoverskridelse er i dag faktisk det eneste kriterium som avgjør om du er en stueren samtidskunstner, samme hva slags søppel du presenterer.
Vinproduksjon i Portugal, oldtidens Lusitania har en lang og ærverdig historie. Man antar at de første ranker ble plantet av fønikere, og senere bidro både grekere og romere til utvikling av den lusitanske vitikultur. Portugisiske viner gir som regel meget god verdi for pengene, og Polet har et relativt godt utvalg. For juni måned er […]
Uansett hvem som vinner kampen om regjeringskvartalet, så får vi en arkitektur som optimaliserer en ny type samfunnsmakt. Den er ikke politisk, snarere en antihumanistisk kraft som vil utradere det historiske særpreget i landets byer og tettsteder.
Antirasistisk Senter går til det de kaller mediekrig mot nettsteder som rights.no og Document. Men ARS-leder Berglund Steens estetiske fremtoning i offentligheten skaper assosiasjoner i alt annet enn antirasistisk retning.
Det praktfulle diktverket Voluspå (Volvens spådom) er sannsynligvis blitt til i Norge omkring år 1000. Det levde i muntlig overlevering fra slekt til slekt inntil det ble skrevet ned på Island på 1200-tallet. Fra gammelnorsk er det blitt gjendiktet til nyere norsk av flere dyktige oversettere, deriblant av Ivar Mortensson-Egnund (1857–1934) i 1905.
David Monrad Johansens (1888-1974) musikalske storverk, Voluspaa for solister, kor og symfoni-orkester ble uroppført i 1927. Det henter teksten sin fra Mortensson-Egnunds oversettelse, men komponisten foretar enkelte endringer. Man kan undres på hvorfor nordmenn flest ikke kjenner og verdsetter dette musikkverket som den skatt det er. Uroppførelsen ble en stor begivenhet i mellomkrigstidens norske musikkhistorie, og det ble gitt uttrykk for at dette var det betydeligste korverket som norsk musikk hadde frembragt på lange tider.
Carsten Höllers tivoliinstallasjoner på Hennie Onstad Kunstsenter kan neppe ha gått igjennom en faglig seriøs kunstvurdering. Her har nok Tone Hansen slukt kunstnerens internasjonale status uten å mobilisere institusjonens kunstkompetanse og dømmekraft.
Kode 1s Karin Hindsbo er lett å gjennomskue når hun lanserer dronning Sonja som kunstner, hun tenker markedsføring og kunstfaglig næringsvett, mens Knut Olav Åmås har gått fra vettet og det frie ord.