Saken omhandler den juridiske gyldigheten av den nye valgloven § 5-4, som har skjerpet kravene til antall underskrifter for å stille liste ved valg.
Spørsmålet reises av saksøker, Alliansen – Alternativ for Norge, som mener at disse kravene strider mot Grunnlovens bestemmelser om frie valg (Grunnloven § 49) samt forbudet mot tilbakevirkende lover (Grunnloven § 97), og krenker Den europeiske menneskerettighetskonvensjon (EMK) protokoll 1, artikkel 3. Saken ble fremmet for Oslo tingrett, der saksøkte (staten) begjærte avvisning av kravet.
Bakgrunn
Kravene i den nye valgloven medfører at partier som fikk under 5000 stemmer i forrige valg, nå må samle inn 1 % av de stemmeberettigede i valgkretsen for å kunne stille liste. Dette skaper en utfordrende situasjon for mindre partier, som Alliansen, Liberalistene og Norges Kommunistiske Parti, og anføres å utgjøre et uforholdsmessig hinder for politisk deltakelse.
Partenes påstandsgrunnlag
Saksøker hevder at den nye lovgivningen utgjør en betydelig innstramming, og at kravene derfor er grunnlovsstridige og i strid med EMK. Sakens kjerne er lovens tilbakevirkende karakter, som saksøker mener ulovlig påvirker deres rett til å stille til valg. Saksøkte avviser påstandene og argumenterer for at lovendringen er nødvendig for å sikre en ansvarlig og representativ valgprosess.
Vurderinger
Retten vurderer at kravet til antall underskrifter er klart definert og tilgjengelig, og at lovens intensjoner om å skape ansvarlige og representerende politiske partier er legitime. Det pekes på at saksøker ikke har klart å bevise at innstrammingen av underskriftskravet i realiteten utgjør en krenkelse av EMK protokoll 1, artikkel 3, gitt at det er en viss maksimalgrense for underskrifter.
Videre diskuterer retten stabilitetsprinsippet fra Venezia-kommisjonens anbefalinger, og konkluderer med at den nye lovgivningen ikke strider mot gjeldende internasjonal praksis.
Konklusjon
Saksøker får ikke medhold. Kravet om endring i valgloven § 5-4 kjennes ikke grunnlovsstridig, og det avgjøres at lovendringen er gyldig inntil det foreligger nærmere avklaringer fra Riksvalgstyret, som skal behandle klager i henhold til den nye klageordningen. Navnene på de involverte partene og ekspederingen av denne dommen skal også behandles i forsvarlig rekkefølge.
Kostnader
Saksøker pålegges å dekke egne kostnader, og staten, som har fått medhold i sin avvisning, tilkjennes sakskostnader.
Dommen konkluderer med at innstrammingene i valgloven ikke krenker saksøkers påstander, og understreker viktigheten av stabilitet i valgordningen.
Dommen fremhever at lover og valgordninger er avgjørende for demokratiet og derfor må håndteres med både juridisk presisjon og politisk ansvarlighet, slik at politisk deltakelse ikke blir usaklig vanskeliggjort.


