Det går aldri en dag uten dårlige nyheter fra tysk næringsliv:

Den store tyske lastebil­produsenten MAN vil flytte produksjonen av neste generasjons modeller fra Tyskland til Polen. Dermed ligger det an til at mange av selskapets 15.000 arbeids­plasser i Tyskland forsvinner.

Die Welt rapporterte onsdag om selskapets interne planer, som altså vender fabrikkene i München og Salzgitter ryggen når det skal investeres milliarder av euro i produksjonen av fremtidens lastebiler.

I stedet skal det satses i Polen, først og fremst i selskapets eksisterende anlegg i Kraków.

MAN-ledelsen fremholder at kostnadsnivået i Tyskland ikke lenger er konkurransedyktig, noe som skyldes både dyr energi (varslede subsidier til tross), høye sosiale utgifter og massivt byråkrati. For ikke å flytte produksjonen måtte de ansatte gå ned 700–1050 euro i lønn pr. måned, hvilket ikke er realistisk, heter det fra selskapet, som vil «reagere før det er for sent».

Prosessen med flytting til Polen vil skje gradvis, ved at deler av produksjonen en i en periode blir igjen i Tyskland, hvor arbeidere som slutter, ikke vil bli erstattet.

Fagforeningene i Tyskland innser at det ikke er mye de kan gjøre, og resignasjonen sprer seg blant arbeiderne, melder Wirtschaftswoche.

MAN går fremdeles med overskudd, men mindre enn konkurrentene, og aksjonærene vil ikke ha mindre avkastning enn resten av bransjen, opplyser den tyske næringslivsavisen.

På bare ett år er 274.000 arbeidsplasser gått tapt i Tyskland bare innen prosessindustrien og metall-, elektro- og stålindustrien, skriver Thomas Schulz, toppsjef i det tyske multinasjonale ingeniørselskapet Bilfinger i Handelsblatt.

Schulz peker på de astronomiske kostnadene ved «det grønne skiftet»:

Tyskland og Europa ser på seg selv som pionerer innen bærekraft og klimabeskyttelse. Energipolitikken er en grunnleggende del av dette. Vi ønsker å fremme nye teknologier, utvide nettverk og gjøre hydrogenteknologi klar for markedet. (…) Alt dette koster mye penger: Hvis den nåværende energipolitikken videreføres, må de årlige private investeringene i sektorene energi, industri, bygg og transport mer enn dobles – fra rundt 82 milliarder euro i gjennomsnitt i årene 2020 til 2024 til minst 113 til 316 milliarder euro i 2035, ifølge en studie fra Det tyske industri- og handelskammeret (DIHK).

Det tyske statsbudsjettet for 2025 er på 502 milliarder euro.

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.