To av de store dagligvarekjedene i Europas mest antisemittiske land slutter å selge frukt og grønt og praktisk talt alle andre varer fra Israel.
Det er Nettavisen som bringer saken og konfronterer kjedene med den.
Kiwi:
– Vi har for tiden ikke frukt og grønt fra Israel i våre butikker. Vil anbefaler deg å kontakte Bama for å få mer informasjon om dette, skriver kommunikasjonsdirektør Kristine Arvin i en e-post.
Bamas kommunikasjonsdirektør Pia Gulbrandsen:
– I vurderingen la vi særlig vekt på ansvaret for å være aktsomme i lys av den pågående krigen, samt utfordringer knyttet til reiseråd som gjør det vanskelig å besøke leverandørene våre.
Rema:
– Vi har generelt strenge krav til at ingen produksjon skal foregå på okkuperte områder, noe vi følger opp med fysiske revisjoner på våre egne merkevarer, sier kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes.
Aarnes lener seg også på regjeringen:
Hun viser til myndighetenes klare råd til norsk næringsliv som kom i oktober i fjor. Der ble det sterkt oppfordret til unngå handel som bidrar til å opprettholde Israels okkupasjon av Palestina.
Det er jo ikke akkurat like utilslørt som under nazismen, men moralen er den samme: «Kauft nicht bei Juden».
Kombinasjonen av muslimsk innvandring, islamisme og Palestina-aktivisme har gjort Norge klart mer antiisraelsk og antisemittisk, mens flere av araberstatene i Midtøsten er rede til å gå i stikk motsatt retning og samarbeide mer med Israel.
Kjøp Giulio Meottis «De nye barbarene» fra Document Forlag her! Kjøp e-boken her.

