– En tidligere overføring av togsett til Jærbanen vil øke trengselen på lokaltog på Østlandet.

Dette mener samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Han støtter seg på Jernbanedirektoratets anbefaling, skriver Stavanger Aftenblad.

Stortingsrepresentant André Skjelstad (V) og Kjartan Alexander Lunde (V) stilte i forrige uke spørsmål om hvorvidt statsråden ville hjelpe Jærbanen med å skaffe nye togsett.

Togtrafikken på Jærbanen driftes av Go-Ahead, som også har overtatt ansvaret for vedlikehold av togene på Jærbanen og Sørlandsbanen. Selskapet har gjentatte ganger bedt om flere togsett for å takle den eksplosive veksten i togtrafikken.

Problemene har vært så store at Go-Ahead på et tidspunkt vurderte å stanse all togtrafikk.

Jernbanedirektoratet har, på tross av Go-Aheads gjentatte ønsker om å få tilført ekstra togsett for å møte passasjerveksten, vendt tommelen ned, noe som gjentas av samferdselsministeren i hans svar.

«I 2026 leveres det etter planen nye lokaltog til Østlandet. Dette vil frigi togsett Type 72 til andre linjer, og det er planlagt at Jærbanen skal tilføres togsett så snart de nye lokaltogene er satt i drift», skriver Nygård og utdyper hvorfor det ikke er aktuelt å flytte på togsett før den tid:

«En eventuell tidligere overføring av togsett fra Østlandet til Jærbanen vil øke allerede omfattende trengselsutfordringer for lokaltog Asker–Lillestrøm, og anbefales derfor ikke av Jernbanedirektoratet».

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Foto: Ap

Norske myndigheter snakker på inn- og utpust om hvor viktig det er å satse på kollektivtrafikk av klimahensyn.

Men selv om milliardene henger løst når det dreier seg om havvind eller elektrifisering av Melkøya, er det tydeligvis umulig å skaffe midler til nok togsett for stadig flere togpassasjerer.

 


Kjøp «Den usynlige energikrigen. Fra Kennedy-attentatet til Nord Stream-sabotasjen» av Alf R. Jacobsen her!

Den usynlige energikrigen av Alf R. Jacobsen

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.