Senterpartiet ønsker å legge ned Jernbanedirektoratet, og har vedtatt full stans i oppsplittingen av togtrafikken på Østlandet.

– Senterpartiets landsstyre har lite forståelse for hvilke samfunnsoppdrag Jernbanedirektoratet har å løse all den tid jernbanereformen ikke videreføres. Derfor er det riktig å planlegge for at direktoratet legges ned. Det vil spare samfunnet for unødig byråkrati, kostnader og ressurser, heter det i en uttalelse som ble vedtatt på Senterpartiets landsstyremøte tirsdag.

Dermed tar Sp tydelig standpunkt i konflikten om oppsplittingen av togtilbudet på Østlandet.

Regjeringen, som Senterpartiet også er del av, har lagt opp til en prosess hvor togtrafikken kan bli splittet mellom Vy og Flytoget. Jernbanedirektoratet er i dialog med de to selskapene om dette.

Dette sier landsstyret nå tydelig nei til.

– Senterpartiets landsstyre vil at prosessen med forhandlinger om togkjøring på Østlandet stanses, heter det i uttalelsen. (NTB)

Landsstyret til Sp mener at Vy skal tildeles all togtrafikk på Østlandet. Dermed bryter Sp med prosessen regjeringen de selv er en del av har iverksatt.

– Brudd med Hurdalsplattformen

Planene om oppsplittingen av togtrafikken på Østlandet har skapt sterke reaksjoner, særlig i fagbevegelsen. Men samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har forsvart prosessen.

Sp mener nå at jernbanepolitikken som nå pågår er et brudd med Hurdalsplattformen, hvor Sp og Ap i fjor høst ble enige om å stanse både oppsplitting og konkurranseutsetting av jernbanen.

– At det ble regjeringsskifte, har tydeligvis ikke hatt en stor nok effekt på Jernbanedirektoratet. Tidligere i høst varslet de at Flytoget kunne få tildelt en av de to pakkene med togkjøring på Østlandet. De umiddelbare reaksjonene fra jernbanesektoren har vært forståelige og planene er i strid med det Senterpartiet og Arbeiderpartiet ble enige om i Hurdalsplattformen, skriver Sp-landsstyret.

Jernbanedirektoratet har vært blant lederne i arbeidet mot oppsplitting av jernbanen, «til stor motstand fra berørte ansatte, fagforeninger og tillitsvalgte», skriver landsstyret videre.

Samferdselsminister Nygård har begrunnet delingen av trafikken på Østlandet i to pakker med at togkapasiteten er sprengt i tunnelen som går gjennom Oslo, og at Flytoget har konsesjon til å kjøre gjennom tunnelen 10 ganger hver time.

Nygård begrunner delingen med at togtrafikken på Østlandet er sprengt, særlig i tunnelen som går gjennom Oslo, som Flytoget har konsesjon til å kjøre gjennom 10 ganger hver time.

– For å få økt kapasitet til passasjerene på togene, må vi gjøre noe med det. Flytoget er en nøkkel, sa Ap-statsråden til NTB i september.

Samferdselsministeren har iverksatt en utredning, for å se om det er mulig å slå sammen Vy og Flytoget, som begge er statlige selskaper. Dette er også et ønske som LO har fremmet. Også regjeringens støtteparti SV har uttrykt det samme.

Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson!


Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.