Konkurransen om å kjøre tog på Østlandet kan bli stoppet. – Vi må vurdere om det er handlingsrom, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Togtrafikken i Vest-, Sør- og Nord-Norge ble satt ut på anbud av Solberg-regjeringen. Som en del av EUs jernbanepakke 4 var dette også planlagt for togtrafikken på Østlandet. Den såkalte trafikkpakke 4 er allerede utlyst, og flere utenlandske togselskaper har meldt sin interesse, skriver VG.

Den nye regjeringen sier i sin Hurdalsplattform at de vil «stoppe videre konkurranseutsetting av persontrafikk på jernbanen». Samferdselsminister Nygård vil ha slutt på anbud på norske togstrekninger, og tildele strekninger direkte – til Vy.

De utenlandske selskapene som kjører i Norge i dag – Go-Ahead og SJ – skal få beholde sine kontrakter til de går ut.

Spørsmålet er om regjeringen har handlingsrom til å stanse en pågående anbudsprosess.

– Det ligger veldig tydelige signaler i plattformen på hva vi skal gjøre på det området, og så må vi vurdere om det er handlingsrom eller ikke. Det vil vi selvfølgelig finne ut av i den nærmeste tiden, i dialog med embetsverket.

– Dere ønsker å stoppe anbudsprosessen, men dere må utrede hvordan det er mulig først? 

– Plattformen er veldig tydelig på at vi ønsker å stoppe anbudsprosesser, svarer samferdselsministeren.

Nygård sier videre at en utredningsprosess må få klarhet i om en stans i anbudsprosessen kan medføre søksmål.

Den nye samferdselsministeren vil gi alt til Vy 

Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.