Det var vanskelig å få gjennomført fullskalatesting av Follobanen før åpning pga. mangel på materiell, sier Bane Nor og får støtte av samferdselsminister Nygård. De motsies av Vy, som sier det ikke ville vært noe problem. Dermed avkles Bane Nor i full offentlighet. Problemene kunne vært unngått.

Sakens kjerne er returstrøm: Når tog bremser opp, går motoren over til å bli generator som tar imot returstrøm. Hvis ikke anlegget er dimensjonert for full trafikk, vil det bli varmgang. Bane Nor hadde bare testet på ett tog i timen og skyldte på Vy. Det vil ikke Vy ha sittende på seg, og sier det var mer enn nok tog til disposisjon.

I normal drift er det på det meste seks avganger i timen i hver retning på Follobanen, men testkjøringen ble aldri gjort med mer enn én avgang i timen, skriver Aftenposten.

Bane Nor mener det var umulig å teste strekningen med samme togtrafikk som den har i full drift, en argumentasjon som samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) gjentok til NRK mandag morgen. (NTB)

Utrolig nok har Nygård valgt å gå god for Bane Nors versjon. Det er Bane Nor som har mest å tape. De sitter med ansvaret. Da er det kanskje prematurt og risikabelt av en samferdselsminister å kjøpe deres argumenter «usett».

– Fullskala testing er knapt nok mulig å få til i Norge. Det betyr at du må hente ut tog fra annen drift for å få det til, sa Nygård.

Det er denne unnskyldningen Vy skyter ned for åpen scene.

Vy, som Bane Nor leier inn for å kjøre tog til testkjøring, avviser Bane Nor og samferdselsministerens påstand.

Ifølge kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby ville det vært uproblematisk for Vy å levere nok tog til å teste med tilsvarende trafikk som rutetabellen. Han sier det kun handler om planlegging og at de fint ville klart å levere en slik bestilling med to ukers frist. (NTB)

Det hører med til sjeldenhetene at en statlig etat kritiserer en annen på en så nådeløs måte. Bane Nor har hittil ikke villet innrømme noen feil. Det ble brann i et koblingshus en uke etter åpningen. Men i stedet for reparasjon på ett konkret punkt og gjenåpning, er banen nå stengt på ubestemt tid. Eller «inntil videre», som det heter.

Togpendlerne på Follobanen har ikke hørt ett ord fra Bane Nor.

Når Bane Nor har uttalt seg, har det vært for å fortelle at de har jobbet i hele jula, døgnet rundt. Nå kommer den første konkrete kritikken frem.

Redaktør for Teknisk Ukeblad ga den første forklaring på hva som kan ha gått galt i NRKs morgensending: Varmgang i strømsystemet. Et tog veier 200 tonn, og man utnytter energien ved oppbremsing av motoren til å lade batteriene. Men hvis systemet er underdimensjonert, kan det bli varmgang. Det er snakk om store mengder energi når det er doble tog. Men det er derfor testkjøring med fullskala trafikk er så viktig.

Det ble altså ikke gjort, og Vy avslører Bane Nors unnskyldninger. Statsråden har kjøpt deres versjon til nå. Dét kan bli dyrt.

Prestisjeprosjektet til 37 milliarder kroner ble offisielt åpnet 12. desember, men måtte stenge åtte dager senere. Ingen vet når togene igjen kan gå på Follobanen, men det blir tidligst i februar. Årsaken til at strekningen stenges, er ifølge Bane Nor en feil i returstrømanlegget. (NTB)

Nygård har innkalt til møte i sitt departement kl. 15.00.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.