Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har sagt at han først ble informert om situasjonen på Follobanen mandag i denne uken, og at han trengte mer informasjon. Men e-poster til statsråden viser at han ble informert lille julaften. FrP mener at Nygård har feilinformert.

Fredag skriver Aftenposten at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) allerede lille julaften ble orientert om årsaken til brannen på Follobanen. I en mail statsråden fikk tilsendt, sto det at det etter analysene fra Sintef, er konstatert at anlegget er underdimensjonert.

FrPs jernbanepolitiske talsperson Morten Stordalen reagerer kraftig på opplysningene, og mener saken nå har gått fra svært alvorlig til en stor skandale.

– Statsråden har åpenbart visst om situasjonen i lengre tid, men aktivt feilinformert og holdt tilbake informasjon som var helt avgjørende for saken. Han har både i pressekonferanser og intervjuer latet som han ikke visste noe om årsaken til problemene, sier Stordalen.

Han mener Nygård dermed har bidratt til å forverre situasjonen ved å tilbakeholde informasjon. Han sier FrP i skriftlig spørsmål til statsråden vil kreve svar på hvorfor samferdselsministeren har unnlatt å fortelle hva han visste.

– Var usikre på årsak

I sitt svar til Aftenposten skriver Nygård via kommunikasjonsavdelingen i Samferdselsdepartementet at han ikke ønsket å spekulere på årsakene fordi Bane NOR sa til dem 27. desember at de var usikre på årsakene til varmeutviklingen.

– Da jeg snakket om årsaker på Politisk kvarter, tenkte jeg først og fremst på at vi må få svar på hvordan vi kan bygge et nytt jernbaneanlegg til 36,8 milliarder kroner, og så skjer slike feil, skriver han.

På spørsmål om hvorfor han kalte inn til hastemøte, svarer Nygård at han mener det var riktig å be om oppdatert informasjon.

– Etter at Bane NOR 29. desember varslet at Follobanen ville holdes stengt frem til 1. februar, mente jeg det var riktig å be om oppdatert informasjon om årsaker til stans, og fremdrift med å åpne banen igjen. På møtet 3. januar kom det frem ny informasjon om at Norconsult hadde stilt spørsmål ved valgt løsning for returstrøm-anlegget, skriver han.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.