Sett i forhold til mitt nylige besøk på Blaafarveværket og Hans Dahls malerier, er visitten i Galleri Riis som å pådra seg en øyesykdom. De utstilte bildene har ingen motiver som blikket gjenkjenner. Det er da heller ikke Kristin Nordhøys ambisjon. Hennes kunstneriske prosjekt kretser om bildets flate eller overflate. Her er det ikke noe som henviser til en ytre sansbar virkelighet, bare til en monoton fargebruk og et geometrisk rutenett i bildets overflate.

Kristin Nordhøy, Transparent No. I, 2024, 184,5 x 179,5 x 5 cm, Oil on linen in aluminum frame. Utstilling: Returning & Turning, 14. august – 20. september 2025, Galleri Riis. Foto: Document

Visuelt sett oppnår kunstneren en rekke effekter, særlig en flimrende svimmelhet som gir betrakteren en ustø gange. Effekten er ikke akkurat av den estetiske sorten. Etter en runde i lokalene mister blikket evnen til å sanse det øynene ser. Det samme skjer med tenkeevnen, som prøver å finne et kunstnerisk poeng i denne malertekniske fremgangsmåten. Man ser jo at kunstneren har sans for presis linjeføring og geometrisk presisjon, men heller ikke mer.

Kristin Nordhøy, Wall drawing for Galleri Riis 2, 2025, 264 x 100 cm, Gesso and charcoal dust on wall. Utstilling: Returning & Turning, 14. august – 20. september 2025, Galleri Riis. Foto: Document

Det spesifikt kunstneriske som gjennom hele historien har gitt maleriet en tematisk vinkling av virkelighetens verden, er i Kristin Nordhøys bilder destillert til et nullpunkt av mening. Hennes bilder kan minne om 1960-tallets Op-art, da kunstnerne skapte optiske illusjoner som uttrykte vibrasjoner i linjespill og fargetoner basert på geometriske mønstre. Denne kunstretningen fikk lite gjennomslag her hjemme. Først 10 år senere, med Pop-kunsten, ble en rekke norske kunstnere utøvere i denne sjangeren, men bare som en overgang til kunst-politisk hjernevask. Pop-en var jo så folkelig.

Kristin Nordhøy, Wall drawing for Galleri Riis I, 2025, 239 x 101 cm, Gesso and dry cadmium pigment on wall. Utstilling: Returning & Turning, 14. august – 20. september 2025, Galleri Riis. Foto: Document

Kristin Nordhøy er langt fra en politisk kunstner. Hun arbeider i bildets overflate, før det blir visuell mening. På det plan er hun grundig, målbevisst og håndverksmessig profesjonell. Men uansett den faglige sikkerheten så går den kunstneriske meningen på tomgang. Det at bildenes overflate har subtil linjeføring og koloristisk treffsikkerhet, endrer ingenting ved neste betraktning. Til tross for bildenes umiddelbart optiske effekter, vil billedflaten neste gang, om en uke, eller et år være den samme. Den objektive optikken og geometrien vil i all evighet tvinge synssansen inn i et teoretisk forankret skjema.

Kristin Nordhøy, Charcoal No. I / Interlace, 2025, 82 x 80 cm, Charoal and oil on linen. Utstilling: Returning & Turning, 14. august – 20. september 2025, Galleri Riis. Foto: Document

Galleri Riis:
Kristin Nordhøy, malerier
Varer fra 14/8 til 20/9

 


Kjøp Paul Grøtvedts bok! Kjøp e-boken her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.