Bymiljøetaten i Oslo planlegger forbedret sykkeltilrettelegging langs Frognerparken, fra Monolittveien til Middelthuns gate, for å skape en sammenhengende sykkelrute og bedre skille gående og syklende.

Prosjektet inkluderer omregulering i Middelthuns gate, med fjerning av parkeringsplasser og innsnevring av gangareal. Planforslaget sendes til Plan- og bygningsetaten våren 2026, med mulig byggestart i 2029, skriver Avisa Oslo.

Fremskrittspartiets (FrP) bystyrerepresentant Ingeborg Bjørnevik og Jan Mesicek, medlem av miljø- og byutviklingskomiteen i Frogner bydel, kritiserer prosjektet som «idiotisk ressursbruk» og et «irrasjonelt lappeteppe».

De mener sykkeltilretteleggingen allerede er tilstrekkelig i Middelthuns gate og frykter konsekvenser for nærmiljøet, inkludert tap av 17 parkeringsplasser, vanskeliggjort adkomst til Frogner stadion og fjerning av tre trær.

Bjørnevik og Mesicek har stilt spørsmål til byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea (Venstre), om tiltakenes innvirkning på lokalmiljøet. De kritiserer også byrådets prioriteringer i en økonomisk krevende tid og mener fokus bør ligge på infrastruktur som trikkeskinner eller trafikkløsninger som Majorstuen-krysset.

FrP peker på sykkelprosjektet som en faktor i bruddet med byrådets samarbeidsavtale i juni 2025.

Marit Vea (Venstre) erkjenner behovet for utbedringer i nærliggende kryss, som brukes av mange skolebarn, men Avisa Oslo har ikke fått ytterligere kommentarer fra henne.

Bymiljøetaten fremhever at sykkelprosjektet vil bidra til miljøvennlig transport, redusert press på byens transportsystem, økt byliv og bedre folkehelse.

 

Kjøp «Fyrsten» av Machiavelli fra Document her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.