Om tre måneder starter arbeidene med å bygge sykkelvei i Ullevålsveien.

I den forbindelse mister beboerne i området 100 parkeringsplasser i Ullevålsveien når det nå skal bygges sykkelfelt fra Thor Olsens gate til Collets gate, skriver Avisa Oslo.

Det har nå blitt klart at det er Isachsen Anlegg AS som på oppdrag for Bymiljøetaten skal stå for arbeidet som begynner i mai.

Formålet er å bedre forholdene for gående og syklende.

– Tiltaket er viktig for å få etablert et sammenhengende sykkelveinett i området, sier prosjektleder Jan Sverre Asmyr i Bymiljøetaten.

Oslofolk blir tvunget til å selge bilen – parkeringsplasser må vike for sykkelfelt

Prosjektet skal etablere bredere fortau og opphøyde sykkelfelt langs den kilometerlange strekningen.

Det betyr at all gateparkering på strekningen forsvinner.

Også dagens taxiholdeplass i krysset Ullevålsveien/Schwensens gate må flyttes ut i Schwensens gate.

Dette for å få plass til to lommeparker.

Bymiljøetaten ønsker at oppgraderingen skal være klimavennlig, så arbeidet med å oppgradere Ullevålsveien vil bli gjennomført med en blanding av elektrisk og fossilfri maskinpark.

– Isachsen Anlegg skal, sammen med Bymiljøetaten og samarbeidspartnere, etablere en god plan før oppstart. To av våre målsettinger er å minimere de påvirkninger arbeidsaktivitetene vil ha på omgivelsene og være effektive i vår gjennomføring. Vi legger til grunn at samarbeid, involvering og kommunikasjon med beboere, institusjoner og næringsaktører som blir berørt er en viktig forutsetning for ovennevnte, sier Lars Jacob Bøe, prosjektleder Isachsen Anlegg AS i en pressemelding.

Kontrakten har en verdi på cirka 68 millioner kroner.

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Mesteren og Margarita» her!

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!  Du kan også kjøpe e-boken her.

 

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» her!  Du kan også kjøpe den som e-bok her.

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.