
Regjeringen Støre er samlet til budsjettkonferanse på Klækken hotell den 11. mars 2025. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB.
Det er langt færre enn vi tror som egentlig jobber. Den velferdsstaten vi er så stolte av, har resultert i et dysfunksjonelt arbeidsmarked som er i ferd med å true velferdsstaten selv.
Sammen med innvandringen fra MENA-landene, en forvokst offentlig sektor og en ensidig og petroleumsavhengig næringsstruktur, er det hovedproblemet i norsk økonomi.
Regjeringen har nylig fått en rekke innspill fra Kvinnearbeidshelseutvalget, som leverte sin rapport til regjeringen 1. april. Finansminister Jens Stoltenberg påpeker at vi ikke har nok arbeidskraft til å dekke det voksende behovet i helse- og omsorgssektoren i årene som kommer. De vil at vi skal jobbe lenger. Og arbeidsminister Tonje Brenna mener at vi må legge til rette for å få enda flere kvinner i jobb.
De skylder begge på eldrebølgen, men tør ikke stille de kritiske spørsmålene: Hvor mange er det som kan jobbe, men som ikke gjør det? Hvem er det som ikke jobber? Hva koster det samfunnet? Og hvem betaler regningen? Er det egentlig de eldre – som har arbeidet, bygget landet og betalt sin skatt – som er problemet?
Enhver som gidder å gå inn i tallmaterialet, vil se at det ikke er eldrebølgen som er problemet. Det er innvandringen som er hovedproblemet. Det skyldes den lave yrkesdeltakelsen i innvandrerbefolkningen fra landene i Midtøsten, Afrika og Asia, i tillegg til det store overforbruket av velferdsytelser i innvandrerbefolkningen.
Fortellingen om eldrebølgen er et falskt narrativ. Det hjernedøde kommentariatet i den narrativstyrte pressen skjønner ikke hva som foregår. Det formidles ikke til mannen i gata, til vanlige folk og til dem som arbeider og betaler sin skatt.
I Norge er vi alle sosialdemokrater, i mer eller mindre grad. Jeg tror de fleste mener som meg: De som ikke kan jobbe, må vi ta oss av. Det er dét vi først og fremst har velferdsstaten til. Men de som kan jobbe, de må jobbe! Og jobber de ikke, må det ha en kostnad. Det kan ikke være slik at det lønner seg å la være å jobbe og la være å bidra til fellesskapet.
Det gamle Arbeiderparti-slagordet «Hele folket i arbeid» sitter fortsatt i. Det er fortsatt et godt slagord, selv om Ap for lengst har lagt det på hylla. Og det har kanskje noe med den protestantiske etikk å gjøre, og at «I ditt ansikts sved skal du tjene ditt brød.»
Det er rett og slett verken rett eller riktig at helt eller delvis arbeidsføre lar være å jobbe fordi de kan det, fordi det lønner seg bedre å gå på trygd og fordi politikerne er slepphendte med skattepengene til dem som arbeider.
Det voksende antallet free-ridere i arbeidsstyrken undergraver økonomien. Velferdsstatens omfordeling av verdier fra dem som jobber og skaper verdier til dem som ikke jobber, er et voksende problem. Og det blir bare større år for år.
Det oppleves urettferdig. Det er ikke riktig overfor dem som virkelig er syke og uføre. Det undergraver arbeidsmoralen til dem som jobber og sliter. Det bremser velferdsveksten. Og det er åpenbart ikke bærekraftig.
Den moderne velferdsstaten er en god ting. Den er hverken en norsk oppfinnelse eller noe Arbeiderpartiet har funnet opp. Den oppsto med industrialiseringen, først i Tyskland på 1880-tallet og siden i Storbritannia rett etter forrige århundreskifte.
Først på 1930- og 1940-tallet kom den såkalte Bismarck-modellen og prinsippet om statlig organisert sosialforsikring knyttet til arbeid til Norden – først til Danmark og Sverige, og etter hvert også til Norge.
Men som med mange sosiale innovasjoner tatt ut i det ekstreme, har den norske velferdsstaten etter hvert vokst ut over sine bredder. Velferdsordningene er etter hvert blitt så mange og så omfattende at de er i ferd med å undergrave velferdsstatens fortsatte eksistens.
Politikerne bruker oljepengene til å sanke velgere ved å utvide eksisterende velferdsytelser og love stadig nye. Det blir ingen nye velgere av å fjerne ytelser som allerede er etablert, som f.eks. den dysfunksjonelle norske sykelønnsordningen. Dermed vokser de sosiale utgiftene kumulativt, som en samfunnsmessig «naturlov» som tilsynelatende ikke kan reverseres.
Det samme skjer med staten selv og med offentlig sektor. Samfunnet blir mer komplisert. Funksjonene blir flere, og enhetene blir større, men ansvarsløse politikere vil ikke ta den politiske belastningen med å høste stordriftsfordelene av større enheter.
Kommunereformen er et godt eksempel. Kommuner slås sammen, men ingen blir sagt opp. Det blir tvert i mot flere og ikke færre ansatte etter sammenslåingene. Dette er verdifull humankapital, arbeidskraft vi kunne trengt i privat sektor. Offentlig sektor fortsetter å vokse og de offentlige utgiftene med den.
I Norge er dette tatt ut i det ekstreme. Trolig både fordi vi kan, takket være oljerikdommen, men kanskje først og fremst fordi norsk politikk har fått et stadig større innslag av yrkespolitikere som ser politikken som en karrierevei, og som vegrer seg for å ta upopulære, men nødvendige beslutninger fordi de først og fremst ønsker å bli gjenvalgt.
Dermed har vi endt opp med den største offentlige sektoren i OECD, antakelig størst i verden etter Nord-Korea. Siden 1970 har antallet sysselsatte i offentlig sektor nesten tredoblet seg.
I 2023 jobbet over én million mennesker i offentlig sektor, 34 % av totalt antall sysselsatte i Norge, jf. OECD, hvor gjennomsnittet er på 18–20 %. Det samme gjelder de offentlige utgiftene. For 2025 utgjør de 62 % av fastlands-BNP. Det er høyest i OECD, som har et snitt på 40–45 %.
Det er mange dyktige og arbeidsomme mennesker i offentlig sektor. Men den høye andelen av arbeidsstyrken som er ansatt i offentlig sektor og den store andelen av disse som antakelig er arbeidsføre, men som helt eller delvis ikke er i arbeid, svekker samfunnets totalproduktivitet.
Det blir tilsvarende færre til å bidra til verdiskapningen i samfunnet, og tilsvarende flere som må underholdes. Det blir lavere skatteinngang og flere som nyter godt av overføringer i form av sosial stønad og ulike velferdsordninger. Det er snakk om enorme beløp. La oss se på tallene. De skremmer.
I henhold til SSBs Arbeidskraftsundersøkelse (AKU) er den aktive arbeidsstyrken, dvs. alle i alderen 15–74 år som er sysselsatt eller arbeidsledige, på omtrent 3 millioner personer. Den totale befolkningen mellom 15 og 74 år er på omtrent 4,1 millioner personer. Omtrent 1,1 millioner av disse er under utdanning eller pensjonerte. Så langt er alt greit.
Av den aktive arbeidsstyrken på 3 millioner er det offisielt 3,9 % arbeidsledige, eller 118.000, som ikke er i arbeid. Dette tallet er imidlertid sterkt villedende. Dersom vi skal få et riktigere bilde av hvor mange som arbeider og hvor mange som kan arbeide, men som ikke gjør det, må vi gå nøyere til verks.
For det første gir SSBs arbeidsledighetstall et sterkt fordreid bilde av hvor mange som egentlig jobber. SSB regner en person i arbeidsstyrken som sysselsatt om vedkommende arbeider minst én time i uka! Det er selvsagt helt absurd og gir et sterkt fordreid og rosemalt bilde av situasjonen i arbeidsmarkedet.
Det er bare ca. 74 % av den aktive arbeidsstyrken som er fult sysselsatt, dvs. jobber mer enn 35 timer i uka. Noen ønsker ikke å jobbe mer. Men mange gjør det. Deltidsansatte som ønsker å jobbe fulltid, er av SSB beregnet til om lag 100.000 personer.
Om vi konservativt anslår at disse i snitt jobber halv tid, innebærer det en skjult arbeidsløshet på om lag 50.000 årsverk, som ikke fremgår i noen statistikker. Det bringer arbeidsløshetstallet opp fra 3,9 % til 5,6 %.
Det er i tillegg omkring 6 % av arbeidsstyrken og ca. 211.000 personer som til enhver tid er på sykelønn og som ikke arbeider. Norge ligger på topp i OECD. Snittet i våre naboland er på omkring 3,5 %. Det har selvsagt med den særnorske ordningen med egenmelding og full lønn fra første dag å gjøre, som LO har nedlagt veto mot å fjerne og som Ap, H, FrP og Sp dermed ikke tør røre.
Men det er ingen urimelig forutsetning å anta at helsestatusen i Norge ikke er noe dårligere enn i våre naboland. Om vi forutsetter dét, innebærer det at omtrent 2,5 % av arbeidsstyrken og 75.000 personer som kan jobbe, i stedet sykemelder seg og mottar sykelønn. Det bringer det faktiske arbeidsløshetstallet opp til 8,1 %.
I tillegg til dette har Norge også mer enn dobbelt så høy andel uføretrygdede som OECD-snittet. Det er ca. 370.000 uføretrygdede i Norge, tilsvarende ca. 11,3 % av arbeidsstyrken. Snittet i våre naboland og i OECD er på ca. 7 %.
Dersom vi igjen antar at helsestatusen i Norge ikke er noe dårligere enn i våre naboland, innebærer det en forskjell på 4,3 prosentpoeng. Det vil med andre ord si at 129.000 personer som kunne arbeidet, i stedet mottar uføretrygd i Norge. Det bringer arbeidsløshetstallet opp til 11,3 %.
I tillegg til et ineffektivt arbeidsmarked med velferdsordninger som åpenbart utnyttes, er produktiviteten i offentlig sektor også langt lavere enn i våre naboland, selv om velferdsytelsene er omtrent de samme.
I Norge var 34 % av arbeidsstyrken sysselsatt i offentlig sektor i 2023. Det er igjen høyest i OECD, hvor snittet er på 18–20 %. Våre naboland, med tilsvarende velferdsnivå som Norge, ligger høyere, på ca. 29 %.
Det er vanskelig å finne andre forklaringer enn lavere produktivitet. Det henger trolig sammen med et sterkt innslag av overbyråkratisering (new public management) og at to av tre ansatte i offentlig sektor i Norge jobber i administrative funksjoner i stedet for i førstelinjen, hvor det er mest behov for dem. Det motsatte er tilfellet i de fleste andre land.
Om vi igjen tar utgangspunkt i produktiviteten i offentlig sektor i våre naboland, innebærer det en oversysselsetting eller skjult arbeidsledighet, alt etter som en ser det, på minimum 5 % av arbeidsstyrken. Det tilsvarer omkring 150.000 årsverk.
Oppsummert betyr det at dersom vi forutsetter at helsenivået er det samme som i Sverige, Danmark og Finland, samt at vi har samme produktivitet i offentlig sektor som i våre naboland, innebærer det at vi årlig taper 404.000 årsverk.
Det bringer den reelle arbeidsløsheten i forhold til våre naboland opp til 16,3 % – og ikke 3,9 %, som er det offisielle tallet hvis vi regner med dem som kan jobbe, men som i stedet går på sykelønn eller uføretrygd og dem som er oversysselsatt i offentlig sektor.
En reell arbeidsledighet på 16,3 % kan sammenliknes med en arbeidsløshet på hhv. 7 % i Danmark, 8,8 % i Finland og 9 % i Sverige. Den reelle arbeidsløsheten i Norge er ikke halvparten så stor som i våre naboland, slik Støre skryter av. Den er faktisk dobbelt så høy!
Men den er pakket inn i en vanskelig tilgjengelig arbeidsmarkedsstatistikk som tilslører de faktiske forholdene. Den er forårsaket av sjenerøse velferdsordninger som misbrukes i et betydelig omfang, fordi det for mange lønner seg mer å gå på trygd eller sykemelde seg enn å jobbe, og fordi politikerne er uvillige til å ta tak i denne problematikken.
At mer enn 400.000 årsverk går tapt av en arbeidsstyrke på 3 millioner, representerer et uhyrlig stort velferdstap. Det eksponerer at vi ødsler med den største og viktigste ressursen landet har: humankapitalen.
Arbeidskraften er langt mer verdifull enn oljen i Nordsjøen. Men det hjelper ikke så mye når vi utnytter den så dårlig som vi gjør. Og det koster fellesskapet – dem som jobber og betaler skatt – vanvittige beløp.
Verdien av den tapte verdiskapningen knyttet til de anslagsvis 150.000 årsverkene med oversysselsetting i offentlig sektor, er lett å beregne. Tapt verdiskapning måles gjerne som bidraget en arbeidstaker ville gitt til BNP hvis vedkommende jobbet. For en gjennomsnittlig sysselsatt i Norge er dette ca. 1,7 millioner kroner per år. Dette inkluderer både lønn, direkte produksjon og indirekte effekter i økonomien.
Om de 150.000 i offentlig sektor som i forhold til våre naboland er «oversysselsatte», heller hadde vært engasjert i produktivt arbeid, ville de ha bidratt med 255 milliarder til BNP. De anslagsvis 50.000 som kunne tenkt seg å jobbe fulltid, innebærer i tillegg et tap på omkring 85 milliarder kroner.
Når det gjelder de 75.000 som trolig misbruker sykelønnsordningen, og de 129.000 som misbruker uførepensjonen, er det mer komplisert. Da må vi ikke bare ta hensyn til den tapte verdiskapningen, men også til den reduserte skatteinngangen og de økte trygdeutgiftene. Om vi gjør dét, koster hvert årsverk tapt et samlet beløp på 2,4 millioner kroner, inklusive tapt skatteinngang og økte helsekostnader. Det gir et samfunnsmessig tap på 490 milliarder kroner.
Dette er grove anslag basert på gjennomsnitt og på forutsetningen over, men samlet innebærer det et samfunnsmessig tap på anslagsvis 830 milliarder kroner i året.
Beløpet er mer enn den samlede skatteinngangen fra personskatten, som var på 701 milliarder kroner i 2024. Det er nesten like mye som de samlede oljeinntektene i 2024, som var på 858 milliarder kroner.
Hvem er det så som er arbeidsføre, men som ikke jobber, enten fordi de ikke vil eller fordi det lønner seg bedre å motta sykelønn eller trygd? Det er flere, men de som er sterkt overrepresentert, er først og fremst innvandrere fra MENA-landene, Asia og Tyrkia.
Innvandrerbefolkningen vokser raskt, og den vokser eksponentielt som en følge av familiegjenforening og langt høyere fødselsrater enn hva gjennomsnittsnordmenn har. I 1975 var innvandrerbefolkningen på anslagsvis 70.000 personer og 1,7 % av en totalbefolkning som da var på ca 4 millioner. I dag, 50 år etter, utgjør innvandrerbefolkningen 1,2 millioner mennesker og 21,5 % av befolkningen.
Men mens vestlig innvandring og arbeidsinnvandrere fra Øst-Europa (bortsett fra Ukraina) har like høy og høyere arbeidsdeltakelse som den etnisk norske befolkningen, skiller de ca. 600.000 innvandrerne fra Midtøsten, Afrika og Asia seg ut med lav eller ingen utdannelse og lav arbeidsdeltakelse. Anslagsvis 450.000 av disse er muslimer.
Bare ca. 38 % av innvandrerne mellom 20 og 66 år fra disse landene er fult sysselsatte og arbeider minst 35 timer i uka. Det er 29 % lavere enn den øvrige befolkningen. Det representerer 182.000 årsverk og et beløp 418 milliarder kroner i tapt verdiskapning, tapt skatteinngang og økte sosialutgifter.
Det betyr at innvandrerbefolkningen fra Midtøsten, Afrika og Asia, som foreløpig «bare» utgjør 11 % av befolkningen, står for mer enn halvparten av merkostnadene knyttet til overforbruket av sosiale ytelser og lav yrkesdeltakelse.
Det er trolig et av de beste estimatene på hva innvandringen i dag koster norske skattebetalere – et sted mellom 400 og 500 milliarder kroner årlig. Dette er et beløp som bare vil øke i årene som kommer.
Dette er selvsagt ikke bærekraftig. Fortsatt innvandring og reduserte oljeinntekter vil drepe velferdsstaten også for dem som arbeider, betaler skatt og bidrar til å opprettholde den. Dette har vi ikke råd til. Det er verken rettferdig eller riktig.
Utfordringene er andre, men om det er presserende å gjøre noe med økonomien i USA, er det enda mer presserende i Norge. Innvandringen i forhold til befolkningen er større i Norge. Velferdstapet, som en følge av mer sjenerøse velferdsordninger, er også større i Norge. Og offentlig sektor i Norge (34 % av arbeidsstyrken) er to og en halv gang større enn i USA (13,41 % av arbeidsstyrken).
Behovet for en grundig opprydning i norsk økonomi er mange ganger større i Norge enn i USA. Foreløpig dempes problemene med oljepenger, samtidig som de reelle årsakene skjules av opportunistiske politikere. Men det er ikke vanskelig å se den krisen som kommer. Vi er allerede dypt inne i den. Det er en varslet krise.
Men er det noen av de etablerte partiene, de ansvarlige, såkalte styringspartiene, som er villig til å styre og å gjøre noe med det? Nei, det tør de ikke, av frykt for å få LO på nakken og miste velgere blant de store innvandrergruppene og de mange ansatte i offentlig sektor.
Norge kunne, med våre rike naturressurser, vært som Sveits på steroider. Sveits har ikke olje og knapt med naturressurser. Men de har dyktige politikere, og de forvalter sin humankapital godt, mens Norge er i ferd med å ødelegge velferdsstaten og bli en tredjerangs nasjon fordi vi har politikere som tenker mer på å bli gjenvalgt enn på landets fremtid.
De skylder på eldrebølgen og at vi trenger flere til å jobbe i helsesektoren. De vil helst at du skal jobbe mer og lenger. De vil heller at flere kvinner skal ut og jobbe enn at de skal være hjemme og få barn.
At produktiviteten i norsk offentlig sektor er langt lavere, og de offentlige utgiftene er langt høyere, enn i våre naboland, vil de heller ikke snakke om. At altfor mange tar seg langhelg og misbruker sykelønnsordningen, har LO nedlagt veto mot å snakke mer om. Og at altfor mange leger er altfor slepphendte med diagnoser, slik at vi har dobbelt så mange trygdede som i våre naboland, er et ikke-tema.
Den lave yrkesdeltakelsen og de høye velferdskostnadene knyttet til innvandringen fra MENA-landene er fullstendig tabu. At det er kostnads-tsunamien som følger med innvandringen som er problemet, og ikke eldrebølgen, vil de for enhver pris unngå å måtte innrømme.
At Norge kunne vært Sveits på steroider dersom vi tok vare på humankapitalen, vil de heller ikke snakke om.
De vil at du skal jobbe livet av deg for at innvandrerregnskapet skal gå opp. De vil at du skal oppføre deg som stemmekveg og fortsatt stemme på Arbeiderpartiet og Høyre.
Usensurerte nyheter. Abonner på frie og uavhengige Document.