En dansk kunstner som stilte ut tomt lerret får beholde betalingen for dette. Det melder DR.

Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg, Danmark, lånte bort 532.549 danske kroner til Jens Haaning. Pengene skulle være en del av et kunstverk der to glassrammer er fylt med sedler.

Kunstneren stilte ut den dyrebare kunsten for første gang i 2010. Den ene bilderammen var fylt med en gjennomsnittlig dansk årslønn i danske pengesedler, mens det andre inneholdt en gjennomsnittlig østerriksk årslønn i eurosedler.

Avtalen var at Haaning skulle lage en oppdatert versjon for 2021, og Kunsten stilte opp med 532.549 kroner for å realisere visjonen. Haaning hadde derimot andre planer.

Jens Haaning stilte ut to tomme billedrammer, uten skyggen av de lovede pengene. Han kalte sitt kunstverk for «Take the Money and Run», eller «Ta pengene og stikk av».

Verket var også en kommentar til kunstneres vilkår i arbeidsmarkedet.

Museet for moderne kunst syntes derimot ikke at dette var morsomt. De gikk til sak for å få pengene sine tilbake.

Københavns Byret påla ham senere å betale tilbake den halve millionen. Haaning anket imidlertid saken til landsretten, som ville ha vært neste skritt hvis ikke partene ble enige.

Kunstneren Jens Haanings forteller nå til DR at han har inngått et forlik med Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg.

«Det jeg kan si om beløpet, er at hvis jeg ikke var fornøyd, ville jeg ikke ha inngått forliket». Han sier at avtalen bedrer økonomien hans. Hva er forliket?

«Det kan jeg ikke. Jeg har fått lov til å beholde den halve millionen, og jeg har fått litt ekstra penger. Og så får de beholde verket. Så jeg tør ikke si mer – kanskje har jeg allerede sagt for mye», uttaler kunstneren.

Jens Haaning selv er svært fornøyd med at det nå er funnet en løsning på saken. Er alle like fornøyde?

«Det aner jeg ikke. Det hele har gått gjennom noen advokater, og jeg har ikke snakket med direktøren for Kunsten. Vi snakker ikke med hverandre, så jeg vet ikke hvordan stemningen er», sier Haaning.

DR har snakket med Lasse Andersson, direktør for Kunsten i Aalborg, og det virker som om stemningen der er god.

«Vi har gjennom hele prosessen forsøkt å finne en løsning med Jens, men det har vært det man kan kalle en gordisk knute for både kunstner og museum».

Direktøren mener at museet nå har fått et verdifullt stykke konseptkunst i samlingen sin.

Kjøp Paul Grøtvedts bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.