I nok en jublende klima-artikkel kan NRK melde at nå kommer det klimavennlig asfalt fremstillt med hydrogen som energikilde i blandeprosessen. Hele 3000 tonn asfalt er produsert ved anlegget i Kristiansund, og nok en gang er Norge først i verden til å gjøre noe sånt. Nå håper alle at hydrogen skal bli redningen for framtidas asfaltproduksjon.

Asfalt er regnet som en «klimaversting» fordi det slipper ut 400.000 tonn plantenæring i året, og produksjonen er så energikrevende at den ikke kan gjennomføres med strøm. Normalt brukes gass eller diesel, men siden Norge har et lovpåfestet mål om å bli et «lavutslippsamfunn» i 2050 må selv hvert minste CO2-utslipp elimineres – koste hva det koste vil. Og dyrt blir det:

Konserndirektør Øyvind Larsen i Veidekke Infrastruktur sier til NRK at det foreløpig ikke er lønnsomt å fyre asfaltanlegget med hydrogen, som er dyrt og må fraktes fra Stord til Kristiansund. Håpet er at mange etterhvert vil lage hydrogen og da blir det sikkert lønnsomt til slutt.

Naturligvis burde NRK også ha stillt noen spørsmål om farene ved bruk av eksplosivt hydrogen, samt å prestentere hydrogen som en energikilde: Hydrogen er et energilager med opptil 80 prosent energitap. Men det mest komiske er at ingen av de involverte påpeker det åpenbare: Når Norge er fossilfritt i 2050 finnes det ikke lenger ny asfalt.

Siden siden asfalt er et biprodukt av oljeraffinering, har asfalt ingen fremtid i vår oljefrie fremtid. Dette er hvertfall målet med klimapolitikken. Alle på asfaltverket jobber altså hardt for å nedlegge seg selv og miste jobben. Resten av klimaaktivistene kan glede seg til at batteribilene skal kjøre på fremtidens grusveier.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.