Slik ser man for seg GreenHs påtenkte hydrogen­anlegg i Bodø. Illustrasjon: GreenH.

Hydrogen er atter på moten blant klima­­politikere som tror at det å dilte etter hverandre er «innovasjon», og som drysser ut offentlig støtte til ethvert nyopprettet AS som lover å redde kloden bare de får nok klimacash å gjødsle visjonene og lommene sine med. Ett av disse selskapene er GreenH, som nå har besluttet å bygge en hydrogen­fabrikk på Langstranda utenfor Bodø til 1,2 milliarder kroner. Kanskje. Hvis alt går etter planen, da? Høres ikke det betryggende ut?

GreenH har fått 391 millioner i støtte av det offentlige, og etter fire års planlegging skal fabrikken være i full drift allerede høsten 2026, med mål om å produsere opp til 8,5 tonn grønt hydrogen hver dag. Og det er ikke det eneste som skal koste penger for publikum: Allerede i 2023 signerte rederiet Torghatten en kontrakt om bygging av to hydrogen­ferger som skal trafikkere Norges lengste ferge­strekning, fra Bodø til Lofoten, fra høsten 2026. Det høres nesten like lite betryggende ut.

Disse eksperimentelle hydrogen­fergene skal fylle drivstoff på den nye fabrikken i Bodø, og det er planlagt en dypvannskai ved fabrikken for dette formålet, noe som også kommer til å koste drøyt med skattepenger, men pytt: Med forbruk skal jorden reddes fra økt forbruk. Entreprenøren Consto Anlegg Nord har sikret seg kontrakt i første utbyggingsfase, og er sikkert fornøyde.

Ufrivillig komisk fra NRK

NRK melder gledesstrålende og ukritisk at dette er «det eneste stedet i verden hvor dette blir gjort». Hva som er årsaken til dét ille­varslende faktumet, bryr ikke journalistene seg med å tenke over. NRK rapporterer også at dette klima­prosjektet blir virkelighet allerede neste år, «dersom alt går etter planen» – som om dette på noen måte er viktig for ferge­passasjerene. Det finnes nemlig allerede ferger som trafikkerer strekningen, og de fungerer helt utmerket og trygt, men vekk skal de.

Alt vil sannsynligvis gå etter planen til GreenH, men ikke den planen som NRK tror ligger bak. Planen er sannsynligvis den samme som alltid hos klima­profitører som følger en uoffisiell plan etter FREYR-modellen:

Vi samler inn så mye offentlig støtte og privat finansiering vi kan, så aksje­kursene går til himmels, og deretter melker vi ut så mye lønninger, bonuser og aksje­utbytte vi kan, så lenge vi kan. Og hvem vet? Kanskje det blir hydrogen og ferger av det, eller kanskje ikke? Men hvem bryr seg?

Riksrevisjonen bryr seg ikke. Økokrim bryr seg ikke. Finans­departementet bryr seg ikke. Kystverket bryr seg ikke. Og politikerne bryr seg definitiv ikke, for ingenting kan gå galt, og det er politikere selv som har dyrket frem denne galskapen: I 2024 vedtok Stortinget at alle fungerende ferger i Norge skal byttes ut med «utslippsfrie» ferger på bare ti år. Uansett risiko for kostnader, regularitet, samferdsel, passasjerer eller skatte­betalerne.

Dette blir dyrt, farlig, usikkert og totalt meningsløst

Hva billettene vil koste på strekningen Bodø–Lofoten etter dette «klima­tiltaket», er det ingen som bryr seg om, og det er nok lurt: I stedet for å drifte ferger på billig naturgass, diesel eller bunkersolje, som Norge har en overflod av, har man bestemt seg for en ny grønn forretnings­modell.

Den består av å bruke ultrakostbart og eksplosivt «grønt hydrogen», som Norge ikke har noe av, laget av dyr strøm som Norge har for lite av, til et energitap på oppimot 80 prosent, som ingen har råd til, for å drifte nyutviklede, eksperimentelle ferger på en av verdens farligste kyst­strekninger. Er det egentlig noe som helst som kan gå galt?

Til NRK sier imidlertid administrerende direktør i GreenH, Morten Solberg Watle:

– Hydrogen er et drivstoff for fremtiden. Vi vil imidlertid ikke se storskala distribusjon av hydrogen før teknologien er utviklet og demonstrert flere ganger. Bodø-anlegget blir et nytt og spennende kapittel i det europeiske grønne hydrogen­markedet.

At hydrogen er et drivstoff for fremtiden, er en udokumentert påstand

Men jo da, dette blir pennende. GreenH skal nemlig bruke den dyreste og mist effektive måten å fremstille hydrogen på, gjennom å spalte vannmolekyler. Det vili følge NRK kreve like mye strøm som 20.000 panelovner på 1000 watt samtidig, i bytte for en vesentlig mindre energimengde, som så skal brukes på fergene, med enda større energitap.

Denne meningsløse sløsingen med energi og penger skal bidra til å kutte bare 26.500 tonn CO2 hvert år – eller utslippet fra cirka 13.000 dieselbiler – altså ingenting i det store bildet. GreenH lover imidlertid å øke inntektene ved å utnytte biproduktene varme og oksygen fra produksjonen «fornuftig» i hva som kalles en «næringskjede». Oksygenet er «tenkt» bruk i havbruks­næringen, mens varmen skal gå til Bodøs eksisterende fjern­varme­anlegg, til mer bygging og litt ekstra kostnader.

Alle hydrogensatsinger svikter, men pytt

Her blir det altså et anlegg som skal lagre både hydrogen og oksygen, altså rakett­drivstoff – men ingen grunn til bekymring. Regionleder Olsen Bertheussen forsikrer overfor NRK at her skal lover og forskrifter følges for å ivareta sikkerheten, til enda høyere kostnader, for hydrogen er lunefulle greier som krever et langt strengere sikkerhets­regime og adskillig mer kontroll enn naturgass. Det blir altså kostnader på kostnader i en himmelhøy stabel.

Ingen andre medier nevner at for å få denne «næringskjeden» til å gå med overskudd, må det subsidier til. Altså en regning som likevel sendes til brukerne. Hva hydrogen­fergene skal gå på hvis produksjonen svikter på noen måte, er heller ikke nevnt med et ord. Alt vil jo gå etter planen! Eller kanskje ikke, for alle «klimatiltak» svikter til slutt, alle hydrogen­satsinger er i ferd med å kanselleres.

Du får alltid høre om det når klima­politikere klipper snorer, men aldri om de påfølgende problemene. For ingenting går etter planen, og det offentlige får aldri pengene tilbake fra disse tullete «investeringene» i store visjoner og hårete mål fra smartinger i dress med nyopprettede aksjeselskap.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.