Majoran Vivekananthan kommer – nærmest selvfølgelig – med sure oppstøt om Oslo-rektoren som fortalte sannheten.

Han mener at rektorens oppførsel mot en ungdomsskoleelev vitner om historieløshet.

«På slutten av 1960-tallet, for over 50 år siden, kom de første større gruppene av arbeidsinnvandrere til Norge, mange med bakgrunn fra Pakistan. Det skapte selvfølgelig avisoverskrifter – av alle slag. Noen var glade for de nye nordmennenes vilje til å komme til Norge og bidra med sin arbeidskraft», skriver Vivekananthan i en leder.

Vi stopper der med en gang.

«De nye nordmennene?»

Vivekananthan har tydeligvis store problemer med å forstå hva en nordmann er. La meg hjelpe ham litt.

Wikipedia kan fortelle oss følgende fakta:

«Nordmenn er i tradisjonell, etnografisk forstand beskrevet som et nord-germansk folkeslag med opphav i landet Norge som snakker det nordgermanske språket norsk og er genetisk og språklig nært beslektet med dansker, svensker, islendinger, tyskere, nederlendere og andre geografisk nærliggende folkeslag. Begrepet nordmenn har samme etymologi som normannere. Den tradisjonelle, etnografiske betydningen av nordmenn gjelder i dag den største (men ikke den eneste) folkegruppen i Norge, og de som har vært dominerende gjennom historien, bl.a. i den norske statsdannelsen.»

Så kan redaktøren i Utrop gjerne ha sin egen definisjon av hva en nordmann er, uten at han får mer rett av den grunn.

Redaktøren i Utrop: – Norske myndigheter utviser liten interesse for landene nordmenn kommer fra

Det er imidlertid ille når en som er fra Sri Lanka vil bestemme hva en nordmann er, og kanskje enda verre når han mener det er «sjokkerende og vondt» å være vitne til Oslo-rektoren som forteller utenlandske elever og foreldre sannheten.

«– Folkens, vi bor i Norge, og vi kan ikke ha det sånn. Vi kan ikke ha det sånn. Foreldre, vi bor i Norge. Dere skal jobbe med norske kvinner, ellers så lykkes dere ikke i Norge. Dette må dere ta tak i. Dere foreldre, dere må ta tak i det», sa rektoren helt riktig og selvfølgelig, etter at en utenlandsk elev nektet å håndhilse på henne.

Dette faller Vivekananthan fryktelig tungt for brystet.

– Og her går det så forferdelig galt på så mange plan, at jeg bare kan plukke ut et par av høydepunktene, snarere lavmålene. Og en av de mer åpenbare er: – Hvem er «vi», og hvem er «dere»? Og hvem er de «norske» kvinnene «dere» skal jobbe med? spør han.

Det skal jeg svare deg på.

«Vi» er oss nordmenn. «Dere» er alle som ikke er nordmenn. De «norske» kvinnene er kvinnelige nordmenn, og «dere» er alle dem som har kommet til Norge, født i et annet land av etnisk andre foreldre enn nordmenn.

Vanskeligere er det ikke.

Hvis Vivekananthan og andre som ikke er nordmenn fortsatt har problemer med eller ikke vil forstå dette, kan det hele oppklares på en enkel måte.

Jeg spør derfor Utrops redaktør: Hvis jeg flytter til Sri Lanka, blir jeg singaleser eller tamil da? Hva om jeg bare går på skole der, eller arbeider der, eller har kjørt buss i Colombo? Hva om jeg går ut i media i Sri Lanka og forteller alle at jeg er en tamil som er født i Norge av norske foreldre? Vil befolkningen der da ta det for gitt at jeg er tamil?

Det er på tide å slutte med denne bisarre forestillingen om at alle som vil det, blir nordmenn. Vi er en nasjon, vi med. Et eget folkeslag. Og det forblir vi, selv om Utrops redaktør og andre måtte mene noe annet.
Ny bok fra Alf. R. Jacobsen. Kjøp boken her!

 

Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!

 

Kjøp Paul Grøtvedts bok!

 

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir»!  Du kan også kjøpe den som e-bok.

 

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet»!  Du kan også kjøpe den som e-bok.

 

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

 

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.