Reisen fra Oslo sentralstasjon til Frogner-leiligheten hvor pensjonist og tidligere politimann Roald Berntsen bor er på 6,2 kilometer. Taxiregningen kom på 909 kroner.

Berntsen er vant til å betale maks 350 kroner for denne taxituren.

– Jeg reagerte først med at jeg ikke vil betale. Det var det første jeg sa, sier Berntsen til Nettavisen.

Pensjonisten får da beskjed av taxisjåføren at det er søndag, og at det er årsaken til at det ble så dyrt.

Berntsen står fast på at dette ikke er prisen han vanligvis betaler uavhengig av om det er søndag eller ei, men får da beskjed av sjåføren om å ringe inn til taxiselskapet.

Pensjonisten tar kvitteringen og forsøker å ringe taxiselskapet. Ingen tar telefonen. Berntsen har forsøkt å ringe flere ganger, men får ikke noe svar.

– Jeg følte meg veldig lurt. I ettertid spør jeg alltid om fastpris. Da får du riktig pris, sier han.

Gratis kollektivtransport til alle asylsøkere i Oslo og Viken

Eieren av taxiselskapet, Mohammad Sajar Asghar, sier at det er slik taxinæringen er i Oslo i dag.

– Alle har egne priser. Vi har høyere priser, det har mange. Det er frislipp, sier Mohammad Asghar.

Taxiselskapet har samme navn som Asghar selv, skriver Nettavisen, men i et søk på Proff.no, kommer det frem at han egentlig heter Mohammad Sajad Khan.

Khan hevder de økte prisene er grunnen til at han også må øke sine priser.

– Alt har blitt dyrere: Bensin, bompenger og forsikring, sier han.

Direktør Torbjørn Brenna i Taxiforbundet legger skylden på Høyres liberalisering av taxinæringen.

– Forbrukerne har fått en større del av jobben og må finne ut på forhånd hvilke taxier man ønsker og bør ta, avslutter han.

 


Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir»!  Du kan også kjøpe den som e-bok.

 

Kjøp Paul Grøtvedts bok!

 

Kjøp «Mesteren og Margarita»!

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet»!  Du kan også kjøpe den som e-bok.

 

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.