Hvorfor skal en chilensk dame bosatt i Berlin få støtte fra Norge? Spør Sløseriombudsmannen. Han er en av mange som har reagert på at en chilensk kunstner bosatt i Berlin har fått 400.000 norske skattekroner for å synge og danse for norsk laks via Skype.

Det er norske Kunst i offentlige rom (KORO) som har tildelt kunstneren Michelle-Marie Letelier 400.000 kroner for prosjektet «The Bonding». Letelier sier til Avisa Nordhordaland at hun har hatt jevnlige Skype-samtaler med fiskene. I prosjektet «The Bonding» har hun tatt i bruk både dans, sang og samtale som virkemidler for å opprette kontakt med laksen.

I fisketanken til Havforskningsinstituttet har Letelier blant annet badet naken i det åtte grader kalde vannet for å komme så tett på fisken som mulig, skriver Nettavisen. Som har fått den chilenske kunstneren til å beskrive eget prosjekt i en epost:

The Bonding har gitt meg muligheten til å forstå empirisk forskning fra et annet ståsted, og har bidratt til at sensoriske og emosjonelle elementer har gjennomsyret undersøkelsene. En tilknytning med et dyr som tilhører havet og elvene, og som det nå drives oppdrett på, er en påminnelse på vår egen opprinnelse som en biokonstruert og selvbevisst art. Og videre:

– Målet har vært å forstå lakseoppdrett, tradisjonell fiskekultur- og forvaltning, dagens teknologi, samt etiske og politiske spørsmål i Norge, skriver kunstneren, som siden 2017 skal ha jobbet tverrfaglig sammen med norske fiskere, forskere ved UiB, filosofer fra UiO, samt lokale kunstnere.

Are Søberg, også kjent som Sløseriombudsmannen, er en av dem som jevnlig stiller spørsmål ved bruken av nordmenns skattepenger. Ikke minst i forbindelse med en rekke kunstprosjekter. Prosjekter og tildelinger som kan virke uforståelige for folk flest. Laksedansen beskriver han som «tull», ut fra det som er beskrevet i lokalavisen. Søberg mener det er av lite verdi for et norsk publikum at kunstneren Letelier har sunget og danset for norsk oppdrettslaks via Skype:

– Dette lakseprosjektet virker ganske utilgjengelig for folk flest. Og hvorfor skal en chilensk dame bosatt i Berlin få støtte fra Norge? Hvorfor kan ikke Tyskland ordne opp i dette selv?

Ifølge Nettavisen har prosjektet fått Michelle-Marie Letelier til å konkludere med at laksen er et subjekt og har derfor – etter Aristoteles’ lære – egne følelser, holdninger og overbevisninger.
– Slik den er genetisk manipulert gjennom oppdrett i dag, er laksen i dag definert som biomasse, skriver Letelier og spør: – Har oppdrettede dyr de samme rettighetene til å leve på lik linje med andre ikke-menneskelige dyr? Er oppdrettslaks et ekko av vår egen, i økende grad tekno-kontrollerte, art? 

Kunstneren avslår å kommentere summen som hun har fått fra KORO, men KORO har ikke problem med å forsvare at lakseprosjektet har god sammenheng med Kunst i offentlige, norske rom. Og skriver til Nettavisen at KORO i liten grad ser på søkerens nasjonalitet når spørsmålet om pengestøtte skal vurderes:

– Michelle-Marie Letelier har et intelligent og velartikulert kunstprosjekt som både forskere i laksenæringen, kunstinstitusjoner og KORO har villet bidra til å realisere, skriver KORO-direktør Sigurd Sverdrup Sandmo til avisen.


Ifølge kunstnerens egen nettside så er en 16 mm film fra det pågående prosjektet allerede vist i Berlin, Stavanger og Osaka i 2019, i Marseille i 2020, og i Bonn i 2021. 

Sløseriombudsmann Are Søberg har også tidligere reagert på bruken av nordmenns skattepenger til noe uforståelige prosjekter. At kunsteren Vegard Vinge fikk 37 millioner i kunststøtte for et prosjekt der han spruter maling ut rumpa, er kanskje mest omtalt:
– Lurer du på HVORFOR staten kaster millionbeløp etter kunstnere som bæsjer maling? Det gjør de fleste av oss, inkludert kunstneren selv! Skrev Søberg i Sløseriombudsmannens Facebookgruppe i 2019. 
Og i januar i år: «Ønsker å inspirere publikum til å onanere» Her lukter det vel statsstøtte? …spurte en tipser. Det er såklart riktig! «Utstillingen er støttet av […] Kulturrådet, Asker Kommune, Viken Fylkeskommune», skrev Søberg om kunstneren Maria Pasenau og hennes utstilling «The Odder Erotica». For øvrig hyllet av NRK’s kunstanmelder.


I 2018 var det 11,2 millioner skattekroner til kunstneren var Mia Habib som han kritiserte:

«Det dere ser her er en videreføring av hennes forrige forestilling «a couple dance» som også handlet om å gni seg mot gulvet, toppløs. 

Senere stod hun også bak forestillingen «a song to..» som handlet om….. å gni seg mot gulvet, men denne gangen helt naken. Året etter kom hennes banebrytende forestilling «Gjallarhorn» som handlet om å gni seg mot gulvet….denne gangen MED klær, men nå inkludert skriking. 

Jeg får håpe at Mia ikke er altfor misfornøyd med at hun fikk 1,1 millioner skattekroner mindre hun mente hun burde få. Enjoy!» Skrev Søberg, for å nevne noe av den omtalte kunsten, finansiert av våre skattekroner.

Linker:

Kunstner fikk 400.000 kroner for å snakke med norsk laks via Skype: – Absurd
https://www.nettavisen.no/okonomi/kunstner-fikk-400-000-kroner-for-a-snakke-med-norsk-laks-via-skype-absurd/s/12-95-3424258483?fbclid=IwAR0G1mcdgJGd8h73wqFt7U2gE6BbW7mLSkDwlOX13RxY5JDUGEFq8X-UH18

Har bada, dansa og snakka med fiskane på Scype
https://www.nordhordland.no/har-bada-dansa-og-snakka-med-fiskane-pa-skype-no-er-alt-over/s/5-33-501856?fbclid=IwAR1N2Ix1ic6f1b6Wy1uUliDkw-WzGpE8zJbyQuW3xjrLlBRxrtduyK2g4xw

Outline for The Bonding

Spruter maling ut rumpa – får 37 millioner i kunststøtte
https://www.nettavisen.no/okonomi/spruter-maling-ut-rumpa-far-37-millioner-i-kunststotte/s/12-95-3423893280?fbclid=IwAR0JpMF8v_VYxLYpBeckj_uRJLZEztAWUZUslxxGK_SbSXB_f3wlAM2KbOg

En ballade om seksuell uavhengighet
https://www.nrk.no/anmeldelser/anmeldelse_-_the-odder-erotica_-av-maria-pasenau-i-trafo-kunsthall-1.15805647?fbclid=IwAR2_QPA8hbw_ns7A_6eSHtKk87ZY0pZy2hmg6ijXldGjsA6kJrmMRg2yjWw


Sløseriombudsmannen
om tildelinger til kunstneren Mia Habib

 https://www.facebook.com/100044464058098/videos/687344871648457

Les også

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.