Vaksine eller ingenting! Dette er budskapet i en stor kampanje på sosiale medier i Tyskland. Blant annet har bilgiganten byttet ut sitt slagord «Det beste eller ingenting» til nettopp «Vaksine eller ingenting» (Das Impfen oder nichts).

Mange bedrifter deltar i hjernevaskingen.

More than 150 German companies, including some of the country’s biggest, on Tuesday joined a social media movement to encourage residents to get vaccinated against COVID-19 by incorporating words like vaccination or vaccine into their advertising slogans.

For example Ritter Sport, one of Germany’s biggest chocolatiers, has swapped its famous «Square. Practical. Good.» for «Square. Practical. Vaccinated.»

Supermarket giant Lidl has replaced «Lidl is worth it,» with «Vaccination is worth it,» while Mercedes Benz is now telling customers «vaccination or nothing,» instead of «the best or nothing.»

Også BMW, Persil, Burger King og banker som Sparkasse og Volksbank hiver seg på den nye trenden.

Påtroppende kansler Olaf Scholz hyller tiltaket, og mener det er et enestående symbol på sosialt ansvar og eget initiativ fra selskapene.

Men ifølge Deutsche Welle finnes det «konspirasjonsteoretikere» som er kritiske, og forsøker å starte en boikott av de involverte selskapene.

‘Vaccination or nothing’ — 150 major German companies launch social media offensive 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.