Nytt

Storbritannias utdanningsminister Gavin Williamson er bekymret over økende analfabetisme blant britiske barn. Mye av skylden legges på de strenge koronatiltakene. Foto: REUTERS /John Sibley /Pool/ NTB

Over 200.000 elever avslutter snart barneskolen i Storbritannia uten leseevne. Tallet har vokst med 30.000 det siste året. Downing Street er sjokkert over utviklingen. Nå iverksetter statsminister Boris Johnson en fire års nødplan for å hjelpe «sårbare» barn, skriver The Times.

Boris Johnson will use a key speech to launch a “four-year emergency” plan to help disadvantaged children catch up.

Senior government sources said the problem was the prime minister’s top priority after the coronavirus vaccination programme and would remain a central focus until the next election.

A week ago Johnson met Sir Kevan Collins, who is leading a review of the impact of the coronavirus on schoolchildren. He is said to have “put a rocket up” No 10 about the scale of the crisis.

Downing Street investerte 1 milliard pund i lignende tiltak i juni 2020, men fortsatt tilhører kun halvparten av elevene som får hjelp det man kaller fattige familier. Johnson sa på en pressekonferanse 23. mars at Covid-19 er mye av forklaringen.

“It’s the loss of learning for so many children and young people that’s the thing we’ve got to focus on now as a society.” He expressed concern about those “unable properly to read or write as a result of Covid”.

840 millioner dager med fysisk skole har gått tapt som følge av nedstengningene. Utdanningsminister Gavin Williamson mener lærere må videreutdannes for å være i stand til å hanskes med den lite optimale situasjonen. Men to tredjedeler av lærerne slutter etter kun fem år i jobben. Lærernes fagforeninger ofrer sine medlemmer på islamistenes alter, slik vi har sett nylig med læreren på Batley Grammar School i Yorkshire.

“We need to go further, faster, to improve the professional training we offer teachers,” Williamson said. “While I do not want to pre-empt [Collins’s] findings, let me say I am confident this is going to feature strongly.”

Patrick Roach, general secretary of the NASUWT, said the government had treated teachers with contempt during the pandemic.

“Our members must not be coerced into working longer hours or delivering summer schools in order to deliver on the government’s short-term fixes,” he said. “Instead, we want government to … come forward with a credible plan to recruit more teachers and support staff and other children’s service professionals.”

Den britiske regjeringen og lærernes fagforeninger bør muligens starte med å ta bedre vare på dem som fortsatt holder ut i læreryrket?

Kjøp Asle Tojes bok her!