Tomme klasserom på Bygdøy skole. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix

Barnas læringstap kombinert med foreldrenes produksjonstap er beregnet til å koste samfunnet om lag 1,7 milliarder kroner per skoledag, ifølge SSB.

Statistisk sentralbyrås rapport om dette ble publisert onsdag morgen.

Rapporten slår fast at skolestenging fører til redusert læring og humankapital for barnehagebarn og elever til og med videregående opplæring. Redusert læring fører også til lavere produktivitet og lønn senere i livet.

Selv om kostnadene av en enkelt tapt skoledag er små for den enkelte, blir tapene store når man summerer alle barn og unge i utdanningssektoren over flere dager.

– Store kostnader

– Selv med svært forsiktige antakelser om verdien av læring blir kostnadene av å stenge skoler veldig store, sier forsker Martin E. Andresen, en av de tre som står bak rapporten.

Rapporten anslår at den samlede nedgangen i fremtidige inntekter er på 1,4 milliarder kroner per skoledag.

Studentene innen høyere utdanning får forsinket framgang i undervisningen og vil dermed komme senere ut i arbeidslivet. Kostnaden dette utgjør er anslått til 2,2 milliarder for hele vårsemesteret.

I rapporten har man også sett på konsekvensene hjemmekontor får.

Hjemmekontor

– Når man må være hjemme og passe barna, får man ikke jobbet like effektivt som før, dette fører til en betydelig nedgang i samlet produksjon, sier Simon S. Bensnes, som sammen med Andresen og Sturla A. Løkken har utarbeidet rapporten.

Med konservative antakelser kommer forfatterne av rapporten fram til at reduksjonen i produktivitet med hjemmekontor beløper seg til 234 millioner per dag.

Kjøp bøker fra Document Forlags utsøkte utvalg her!

Finn flere titler på forlagssiden!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.