Sakset/Fra hofta

Hestene på Kampen Økologiske Barnebondegård kommer ikke til beite etter byrådets klimavennlige vedtak. Byrådet vedtok å gi midler til en bil som bare finnes i byrådets egen fantasi. Illustrasjonsfoto: Kyrre Lien/NTB Scanpix

Bydelsutvalget i Gamle Oslo bevilget 800 000 kr til innkjøp av utslippsfri bil for Kampen Økologiske Barnebondegård. Utslippsfrie biler som kan trekke hestehenger finnes ikke, så nå kommer ikke hestene til beite.

Det er VårtOslo som i dag skriver om vedtaket som gjør at hestene på barnebondegården ikke lenger kan kjøres til beite i Østmarka eller til Lillehammer hver sommer. Det klimavennlige byrådet har bevilget penger til en bil som ikke eksisterer. Konsekvensen er at dyrevelferden til hestene synker dramatisk. Barnehagen blir stående uten mulighet til å frakte hestene til og fra beite.

Heidi Tønnesen, daglig leder ved Kampen økologiske barnebondegård, har forsøkt å tenke ut løsninger på at bilen skal være en nullutslippsbil eller basert på biodrivstoff, som det heter det i vedtaket.

— For å transportere hestene våre trenger vi en bil som kan trekke en henger på to tonn. Vi tenker derfor at løsningen må være en bil som går på biogass, sier Tønnesen til VårtOslo.

Ideen synes i utgangspunktet god, men viser seg vanskelig gjennomførbar i praksis.

— Så vidt jeg vet, er siste mulighet for påfyll av biogass i Hamar, så vi har en utfordring der, sier Tønnesen.

Dyrefiendtlig vedtak

Tett innpå barnehagen er det stor byggeaktivitet, og hestene trives dårlig med den konstante støyen, forteller Tønnesen til VårtOslo. De fire hestene har tidligere blitt kjørt med dieselbil til og fra skog og beite, men dieselbilen trengte så store utbedringer at barnehagen ikke hadde råd til å betale reparasjon. Med 800.000 kr til utopisk bil, er det hestene som først og fremst får svi for byrådets klimafokus. De blir stående på gården uten rekreasjonsmuligheter.

Utopisk bil

På forespørsel fra VårtOslo, svarer både Møller bil på Ryen, og Oslo bilsenter at de ikke har kjennskap til en bil som kan oppfylle både kravene fra bydelsutvalget og ønskene til Kampen økologiske barnebondegård.

Til tross for barnehagens forslag om å bruke de tildelte midlene til en dieselbil til halve prisen og lønninger til de ansatte, vil ikke bydelen endre vedtaket.

— Bydelen er i en prosess med å kartlegge behovet og de tilbudene som finnes for en slik bil, sier miljøkonsulent Stina Maria Lindholm i bydel Gamle Oslo.