Kommentar

Av en eller annen grunn er det begynt å brenne i både biler og garasjer i Oslo, og det brenner som regel på den samme kant av byen. På Haugerud har det skjedd mye. Mishandlingen natt til 1. nyttårsdag er blitt en stor mediesak. Men så brant det i en garasje på Haugerud onsdag 8. januar. Foto: Terje Pedersen/Scanpix

Vi tester ut nye måter å vise stoffet på. Tunge egenproduserte saker, som Haugerud eller brevet fra en far som med sin familie må forlate Søndre Nordstrand, fortjener å bli sett. Da blir det litt puslete å bli henvist til samme størrelse som en vanlig NTB-melding.

Vi vil derfor utvide feltet der sakene går over to spalter, slik at det kan ligge to der, ikke bare én, som nå, og de vil være genre-uavhengige. Det kan like gjerne være en nyhetssak som en kommentar. Det er jo viktigheten som er avgjørende, ikke formen. Dette tror vi leserne både ser og er enig i.

Synlighet sier noe om prioritering.

Sirkler vognene

Så er det også mulig at vi deler stoffet inn i egenprodusert og NTB, slik at det ikke er noen tvil om hva som er hva. NTB gjør en viktig jobb som nyhetsovervåker. Det er umulig å drive avis uten. Men NTB har – i likhet med kundene – en klar politisk bias (politisk slagside) mot venstre. Jeg mener som mangeårig medarbeider i NTB at byrået med fordel kunne vist seg mer spenstig og turt mer. Det er det rom for i dagens medievirkelighet. Men NTB gjør som eierne/kundene: De hunker down og double down, dvs. de skyver hodet mellom skuldrene og blir enda mer politisk korrekte. Denne reaksjonen, som på godt norsk betyr å forskanse seg, er neppe klok. Den overlater initiativet til andre. I Norge er det tre alternativer. Document har hevet ambisjonsnivået for 2020. Vi ser at behovet for å fylle et tomrom i offentligheten vokser nærmest for hver dag. Vi får også reaksjoner fra lesere som ser det samme: – Det dere gjør nå, er  viktig for landet.

Alle blir ideologiske

For den som har en trygg og godt betalt jobb på et varmt, trygt kontor, oppleves det kanskje ikke slik. For dem virker det som om eliten vil forbli ved makta til evig tid. Men tenk etter: Det har skjedd store utskiftninger innen eliten. Den grønne bølgen – eller det grønne skiftet – har gjort også næringslivet politisk korrekt, det har fått dem til å etterplapre politisk sjargong som er bygget på ideologi. Dette er noe nytt. Men det blir ikke påpekt av mediene selv. De deler den samme ideologien. Dagens Næringsliv har gått til venstre og slutter nå opp om det grønne skiftet. En av deres viktigste journalister, Alstadheim, er blitt politisk redaktør i Aftenposten.

Makta befester stillingen. Disse menneskene backer Erna i hennes omvendelse og grønne evangelisering. For oss andre minnet Erna mer om Teletubby-Erna. Eller som en tidligere NRK-ansatt sa: – Hun snakker til oss som om vi var femåringer.

Spin i alle kanaler

Hvis man legger politiets og pressens spin rundt Haugerud ved siden av nyttårstalen til Erna, ser man at de har noe til felles: De forsøker å selge et budskap bygget på spin. Men folk kjøper det ikke. Hvis man legger øret mot bakken, er det ikke vanskelig å høre uro og misnøye.

Da drar eliten det høyrepopulistiske kortet. Men også dét er det snart bare de selv som tror på. Det biter ikke lenger.

Hvordan har mediene kunnet spille seg selv så langt ut over sidelinjen?

Natt til fredag hørte jeg en luftfartsekspert på Tucker Carlson si at iranerne ikke aner hva de driver med. De skjøt ned flyet fordi ting går på halv tolv, og i en så anspent situasjon skyter de først og spør etterpå. Iran er ikke det fryktinngytende landet som vestlige journalister vil ha det til. Det er et desorganisert, rotete, vanskjøttet tyranni som er flinke til å bruke penger på endeløse kriger i utlandet og la befolkningen gå for lut og kaldt vann. – De sier at den svarte boksen er beskadiget, men trolig har de ikke utstyr til å åpne den på den rette måten, sa eksperten.

Regimet har nå kastet inn håndkleet og erkjent at det var dem. De hadde ikke noe valg. Det var regimets andre store nederlag på en uke. Men det var også et nederlag for Sidsel Wold, NRK og norske medier som har bundet seg til anti-Trump-masta.

Begynner med fasit

Medienes «delaktighet» i begivenhetene, at de starter med ett utgangspunkt, om hvem som er henholdsvis the bad guys og the good guys, er ødeleggende. Især når det er den amerikanske presidenten som er the bad guy.

Dette gjelder ikke bare NRK, men statskanalene er særlig utsatt. Hvis de ikke snur, vil de miste lisens ved tvang og bli frivillige. Da skal det bli interessant å se hvor mange som blir igjen.

Man kan ikke lyve til befolkningen over tid uten at det medfører store skadevirkninger.

Hvis vi skiller stoffet i egenprodusert og NTB, vil ingen være i tvil om hva som er hva.

Statsbærende Ap er i oppløsning

Det heter seg at nyheter ikke skal være politisk farget og ikke inneholde meninger eller synspunkt. Dette er med respekt å melde tullete, for NTBs stoff oser av «holdninger». Men de er implisitte. NTB har pleid å være traurig Ap-vendt. Kjedelig, men solid. Men når Ap er i oppløsning, er det ingenting som bærer lenger. Mediene har vært på leting og selv måttet stake ut kursen. De er blitt mer ideologiske og mer venstreorienterte i hele Vesten.

Bare i USA er det en voksende kritisk presse i god forstand, og det er Fox News og Wall Street Journal som er størst, pluss et vell av nettaviser. Trump er ikke et singulært fenomen. Det får ikke norsk publikum vite. De tror at ting skal bli «normalisert» bare Den oransje mannen forsvinner.

Men som Steve Bannon sa da han var i Oslo: – Vi kommer til å ha Trump med oss lenge, selv etter at han er ute av Det hvite hus.

Samfunnsoppdrag

Med ett begynte mediene å snakke om sitt «samfunnsoppdrag». Dette er et kodeord for å bevare det ideologiske hegemoniet. Husk at vi er noen som kommer fra venstresiden på 1960-tallet. Vi kjenner alle triks i boka. Vi var eksperter på å avsløre andre, men ikke like gode til å avsløre oss selv.

At norske medier har «bias», må man være stokk døv og blind for ikke å oppfatte. Problemet er at de ikke vil vedstå seg det, men blir aggressive når de møter divergerende informasjon.

Norske mediers samfunnsoppdrag vil si at de har rett til å misjonere. Før var det det multikulturelle samfunnet, og nå skal det også bli grønt. Dette dikterer hva mediene rapporterer og «ser».

Vårt samfunnsoppdrag

Documents samfunnsoppdrag er annerledes. Vi er for å bevare Norge som nasjon, vi er for at nordmenn har en rett på landet. Dette har med eiendomsrett og retten til sin egen historie å gjøre. Ikke la deg bløffe til å tro noe annet. Hvis du avstår retten til din egen historie, er du lost.

Det betyr ikke at det ikke er plass til andre. Men de får ikke definere hva det vil si å være norsk.

Det er her den norske eliten har sviktet sin egen befolkning. Alle vet det, men må ikke si det.

Vi er for et fritt samfunn, men med grenser og autoriteter.

Vi vil i fortsettelsen være klare på å definere forskjellene på «deres» samfunnsoppdrag og vårt eget. Klare linjer er mest ryddig, og det vil avspeile seg på forsiden.

 

 

 

 

 

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort:

Eller du kan velge et enkeltbeløp:

kr

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

For Paypal og SMS se vår Støtt Oss-side.