Sakset/Fra hofta

Den store svenske varemagasinkjeden Åhlens har nettopp startet salget av Nike-hijaber. For kun 300 kroner kan du se ut som du har tenkt deg til moskeen i stedet for til tennishallen. Hijaben kan brukes når som helst, og du kan velge hvilken farge du vil, bare du velger den svarte. Akkurat som Henry Ford sa: “A customer can have a car painted any color he wants as long as it’s black”.

Nike har mange spreke farger å tilby på treningstøyet, men ville Nike solgt like mange rosa hijaber, mon tro? Nei, det er best å holde seg til det trygge og kjente når det gjelder islam – og pakke dem inn i svart.

Foto: Jan Sjunnesson

Nike har solgt disse hijabene ganske lenge, selv om det altså er et nytt produkt for Åhlens. Det er allikevel ikke første gang at Åhlens kommer i kontakt med islam. Det var nettopp i deres varemagasin at lastebilen med islamisten endte opp etter å ha massakrert folk på Drottninggatan. Men dét er selvsagt en helt annen sak. Trenings-hijab har ingenting med radikal islam å gjøre. Overhodet ingenting. For hvis bare alle jenter brukte Nikes hijab, ville det ikke være noen grunn for rasende islamister til å kjøre oss ned.

Det er mange kreative sjeler som leverer sine bidrag på internett. Det tok ikke lang tid etter at Nike lanserte sin trenings-hijab før de fikk svar fra cyberspace:

Det er ikke bare bare å komme seg inn på nye kundesegmenter med nye produkter.

 

Kjøp «Den islamske fascismen» av Hamed Abdel-Samad fra Document Forlag her.