Man burde allerede bli skremt Nike skrøt av en «leken oppdatering» av St. George’s Cross på draktene til det engelske fotballandslaget. Et mange hundre år gammelt heraldisk emblem er iført nye farger.

Ingenting virker å være hellig for Nike, og nå raser britene mot det amerikanske selskapet. Selv Rishi Sunak har hevet seg på, og sier ifølge The Telegraph at Nike ikke burde «rote med» det engelske flagget.

Tidligere spillere har også kritisert justeringer av det engelske draktsettet, og en stiller spørsmålet:

– Will they change Three Lions to three cats?

Rishi Sunak grep inn i striden etter at hans regjering beskyldte Football Association (FA) og Nike for å «leke med» landets arv ved å bytte ut den tradisjonelle rødfargen korset fra flagget.

– Når det gjelder våre nasjonale flagg, bør vi ikke rote med dem fordi de er en kilde til stolthet, identitet, hvem vi er, og de er perfekte slik de er, sa Sunak.

Også kulturminister Lucy Frazer reagerer sterkt på sin Twitter-konto.

Penny Mordaunt, som er Tory-partiets leder av Underhuset og har vært nevnt som en mulig arvtager hvis Sunak må gå av, oppfordret velgerne til å kontakte henne og lovet å ta opp klager direkte med Nike. I et svar til Sunaks kommentar uttrykker hun sin fulle støtte.

Slik ser det originale St. Georges Cross ut.

Tidligere landslagskeeper David Seaman spø om Nike har planer om å bytte ut Three Lions med tre katter.

Legenden Peter Shilton, som spilte 125 landskamper som keeper for England, er også kritisk.

– Hvis du skal bruke St. George’s Cross på en drakt, noe Nike tydeligvis har gjort, så bare bruk den med de tradisjonelle fargene.

Shilton mener det er litt for woke å forandre på symboler som har eksistert så lenge, faktisk helt siden Plantagenet-familien tok makten i England i 1154.

The Telegraphs sportskommentator Oliver Brown skriver i en kommentar at den amerikanske klesgiganten ønsker å «forstyrre historien» med en nytenkning av flagget på Englands drakt. Men de sterke reaksjonene bør være en advarsel.

– Den eneste forklaringen er at Nike knapt bryr seg om arven til landene der de opererer. Tross alt, deres erklærte mål i PR-spillet for å fremme det siste settet, er å «forstyrre historien» (disrupt history).

En underskriftskampanje på Change.org, som ber om endring av den nye drakten, hadde allerede fredags morgen samlet inn over 17.000 underskrifter.

Oppdatering:

FA står på sitt, og en talsperson sier fredag ettermiddag at det nye symbolet er ment å være en hyllest til laget som vant VM-gull i 1966.

– Kantbåndet i farger er inspirert av treningsutstyret som ble brukt av Englands helter fra 1966, og de samme fargene er også med i designet på baksiden av kragen.

Kjøp «Europas underlige død»!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.