For mediene er man angivelig et «nettroll» (et ord de ikke skjønner hva betyr) for å uttrykke meninger i kommentarfelter som ikke samsvarer med den sosialliberale konvensjonelle visdom, om disse rommer personangrep eller ei.
Hva som står i et kommentarfelt er selvsagt heller aldri uttrykk for noen folkevilje, uavhengig av hvor mange hundretalls som skulle ha likt kommentaren.
Journalisters nedsettende syn på kommentarfeltet står i sterk kontrast til deres holdninger til Twitter, hva den britiske journalisten Peter Hitchens treffende har karakterisert som en «venstrevridd elektronisk mobb».
En tilfeldig post, om den så bare er likt to ganger, kan blåses opp av journalister til et «stort engasjement» om den fremmer venstrevridde saker, og til «sterke reaksjoner» om rettet mot høyreorienterte.
Plattformen gir ingen plass til å forme et argument eller fremme inngående faktaopplysninger, og den innbyr ikke til noen meningsutveksling.
I stedet virker den politiske delen av Twitter i Norge å være dominert av venstrevridde komplett uinteresserte i argumentasjon, og som jevnlig bedriver hets og latterliggjøring.
Noe de kan ta del i helt uten risiko for artikler i Dagbladet, oppringning av VG, eller TV2 eller TV3 på døren.
På Twitter i timene etter at det ble kjent at Carl I. Hagen blir Frps fjerdekandidat i Oslo, kunne man blant annet lese følgende tweets:
https://twitter.com/stalldyr/status/808455166773104640
Nett roa seg med killer clowns, så vil Carl I Hagen attende på Stortinget #klovner
— Kurt Harald Norland (@KurtHN) December 12, 2016
Wow, Carl I. Hagen er virkelig en komplett idiot!
— William Hunter (@TheLankyPele) December 12, 2016
https://twitter.com/JornFlogstad/status/808380600000409600
https://twitter.com/kariannenygard/status/808440916642037760
Atter en gang måtte Carl I Hagen-retusjeringsverktøyet frem. https://t.co/KvEKAEOqGn pic.twitter.com/SFqWuQnqqY
— @VeloNitram.bsky.social /@snabelen.no (@MartinHoHoHoHo) December 12, 2016
ser masse tweets om carl i. hagen, håpet et lite øyeblikk at han hadde dødd
— E. Norma Stits (@ElzJaxon) December 12, 2016