Høyres finansbyråd i Oslo Kristin Vinje og leder i Oslo Høyres Kvinneforum Berit Solli er blitt kritisert av Nettavisens Elin Ørjasæter og oss for å lukke øynene for Oslos enorme befolkningsvekst og påfølgende økonomiske konsekvenser.
Situasjonen for Oslo er kort sagt denne:
Oslos befolkning øker voldsomt, og veksten er hovedsakelig innvandringsdrevet. I prognosen for middels befolkningsvekst utarbeidet av Statistisk Sentralbyrå (SSB) forventes antall innbyggere i byen å være omtrent 800.000 i 2030. Nesten halvparten av innbyggerne i Oslo i 2040 vil være innvandrere eller barn av to innvandrede foreldre, og rundt syv av ti av byens innvandrerbefolkning vil ha bakgrunn fra land uten for EU/EØS-området. Den enorme befolkningsveksten medfører det norske politikere foretrekker å kalle utfordringer. Minst 200.000 nye borgere på bare 17 år krever store investeringer i infrastruktur og offentlige tjenester som skoler og helsevesen og ikke minst: nye boliger.
I innlegget Høiredamer og realiteter svarer finansbyråden på tiltale.
Men gjør hun nå egentlig det?
Den opprinnelige kritikken gikk ut på at mens Vinje påberopte seg uvitenhet om at statistikken viser at stadig flere etniske nordmenn flytter ut av byen, mens innvandrere flytter inn, svarte Solli, konfrontert med samme type statistikker og rapporter, lalleglad med tro, håp og kjærlighet.
Først gjør Vinje oppmerksom på at hun ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen at hun «ikke kjenner til sammenhengen mellom skatteinntekter og utgifter knyttet til ulike befolkningsgrupper».
Vel, i så fall er det håpe at finansbyråden tenker seg bedre om neste gang Finansavisen spør:
Statistikken viser at stadig flere nordmenn flytter ut av byen, mens innvandrerne flytter inn?
– Den statistikken kjenner jeg ikke. For meg er det viktig å få frem at det beste vi kan gjøre er å satse på en god skole som gir alle mulighet til å delta i samfunnet (Kristin Vinje til Finansavisen 3. juni 2011).
– En av de største utfordringene Oslo står overfor er den sterke befolkningsveksten, og det er ikke ukjent for meg at veksten i stor grad skyldes innvandring fra utlandet. Men, det er heller ingen enkel øvelse å svare på spørsmålet om hvorvidt innvandring er lønnsomt eller ikke, hevder Vinje.
Jo, det er det faktisk, men denne kunnskapen forutsetter naturligvis at man faktisk leser de statistikkene og rapportene som vedrører byen man skal styre.
SSB peker på det faktum at vår velferdsstat som sådan ikke er bærekraftig, og et av de spørsmål SSB har stilt seg, er om innvandring vil gjøre det lettere eller vanskeligere å løse disse finansieringsutfordringene. Konklusjonen er at vi ikke vet sikkert om innvandringen vil endre bildet til det bedre eller verre, fordi det er avhengig av blant annet hvor mye innvandrerne arbeider og hva slags arbeid de utfører.
Med alt det materialet som foreligger i dag, så vet de fleste som har tatt seg tid til å lese at innvandringen så godt som sikkert vil endre bildet til det verre. Det er riktig at dagens velferdsstat er et underskuddsprosjekt og at den må reformeres, men problemet blir kraftig forsterket av den massive tilflyttingen av særlig ikke-vestlige innvandrere til Oslo. Dette ville byråden visst hvis hun f.eks. hadde lest SSBs rapport Unge med innvandrerbakgrunn i arbeid og utdanning 2010, hvor det klart fremgår at 2.generasjon ikke-vestlige innvandrere er betydelig mindre yrkesaktive enn majoriteten. Dette betyr høyere sosialutgifter og lavere skattetilgang.
Så hvorfor ser finansbyråden så positivt på den eksplosive, hovedsakelig innvandringsdrevne veksten i Oslo?
Mye tyder på at det er fordi Vinje har samme oppfatning som partikollega Berit Solli:
– Gjeldsgraden øker fremover, og det er bekymringsfullt, men vi kan håndtere den, sier finansbyråd Kristin Vinje fra Høyre. Hun understreker at byrådet ser på befolkningsveksten som positiv.
– Det er flott at det kommer flere mennesker til Oslo. Det betyr at byen er attraktiv. (Finansavisen 3. juni 2011)
Man kan jo undres hvordan Vinjes positive holdning er mulig stilt overfor realitetene og fremtidsutsiktene til byen hun administerer? Det er nok fordi Høyres bystyre og finansbyråd i 2011 ikke visste og heller ikke ville vite:
Byrådet har ikke gjort noen vurdering av skatteevnen til de nye innbyggerne, og det er heller ikke aktuelt å gjøre en slik beregning. (Finansavisen 3. juni 2011).
Men hun og resten av byrådet kunne ha visst og de burde ha visst, all den stund det er de som styrer butikken.
– Det er liten forskjell på etterkommere under 25 år med ikke-vestlig bakgrunn og majoritetsbefolkningen når det gjelder andel i utdanning og arbeid, mener Vinje. Men det er ikke så rart, med tanke på at det er en betydelig overrepresentasjon av personer i den aldersgruppen hvor de fleste normalt går på videregående skole. Når 2. generasjon har rundet 30 år, og denne statistiske effekten er borte, har den en adferd som ligger nærmere foreldregenerasjonens enn majoritetsbefolkningens.
Det er naturligvis lett å være positiv når man foretrekker lykkelig uvitenhet om de faktiske forhold. Og kanskje mente Vinje – til tross for alle statistikker og rapporter som peker i stikk motsatt retning – at hun hadde gode, for oss andre ukjente, grunner til å være optimistisk i 2011? I så fall burde hun ha revurdert sin holdning straks summen av alle tilgjengelige tall ble fremlagt i februar i år.
På oppdrag fra Oslo kommune har nemlig konsulentselskapet Agenda Kaupang – spesialister på samfunnsanalyse – utredet befolkningsvekstens økonomiske konsekvenser i tiden frem mot 2030. Utredningen, som mer eller mindre er en sammenfatning av de siste årenes rapporter om Oslos befolkningsvekst og økonomi, og konkluderer med at det totale investeringsbehovet ved en vekst i tråd med SSBs middel-alternativ, som altså er betydelig lavere enn den reelle befolkningsveksten de siste fem årene, vil beløpe seg til ca. 130 milliarder kroner frem til år 2030. Kommunens lånegjeld vil med det øke fra 20.000 kroner til 107.000 kroner pr. innbygger de neste sytten årene. Hva de årlige netto driftsutgiftene angår, har man beregnet at de vil øke med 11 milliarder kroner i tiden frem til 2030 i fravær av tiltak.
Med så stor tilflytting skulle man kanskje tro at det enkelt ville la seg finansiere av økt skattetilgang, men på grunn av hvem som flytter til og hvem som flytter fra, vil Oslo kommunes skatteinntekter sannsynligvis bli mindre, samtidig som sosialbudsjettet vil øke:
En stor del av veksten i Oslo skyldes tilflytting fra utlandet. I forbindelse med et prosjekt for Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet om kommunenes samlede inntekter og utgifter for personer som utløser integreringstilskudd gjordeSSB kjøringer som viste skatteinngangen for disse personene. Skatteinntektene ble beregnet i forhold til år etter bosetting. Resultatet viste svært lav skatteinngang alle de fem årene integreringstilskuddet varer.
Skatteinntektene går altså ned og sosialutgiftene opp, fordi innvandrere jevnt over har lavere inntekt og er større forbrukere av trygdeytelser – akkurat slik Brochmann-utvalget påpekte i 2011.
Det er nettopp Agenda Kaupangs rapport som var utgangspunktet for vår kritikk av finansbyråd Vinje og partifellen Berit Solli, men skal man dømme etter finansbyrådens blogginnlegg har hun enda ikke satt seg inn i rapporten kommunen hun styrer har bestilt og betalt for.
Problemet forsterkes for øvrig av at mens ikke-vestlige innvandrere flytter til Oslo, er det andre som flytter ut. De siste årene har flyttemønsteret i Oslo (tabell 07210 i SSBs statistikkbank) sett slik ut:
| Innenlandsk nettoinnflytting til Oslo | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
| Innvandrerbakgrunn | 513 | 31 | 250 | 328 |
| Øvrig befolkning | -804 | -651 | -1216 | -745 |
Flyttetallene for majoritetsbefolkningen i Oslo er mao negative. Det betyr at det er flere etniske nordmenn som flytter fra Oslo enn til Oslo. Det har ikke alltid vært slik. Så sent som i 2006 var det et solid innenlandsk flytteoverskudd til hovedstaden. Og for ordens skyld: det er overveiende familier med små barn som flytter ut. Altså fremtiden.
SSBs tall for innenlandsk flytting i 2012 kommer for øvrig ikke før i mai, men det er lite som tyder på at de vil by på de helt store overraskelsene.
I mellomtiden kan vi trøste oss med at utenlandsinnvandringen til Oslo gikk litt ned i 2012. Til gjengjeld vet vi at mens arbeidsinnvandringen gikk litt ned i 2012, ønsker finansbyråd Kristin Vinje og Høyre at den skal opp igjen:
Høyre går også i sitt programforslag inn for å gjøre det lettere med arbeidsinnvandring, og slår fast at det alltid skal lønne seg å være i jobb.
Den nye rapporten fra SSB om befolkningsvekst og -endringer for 2012 viser da også at veksten i Norge fortsatt er historisk høy. Vi er nå det landet i Europa hvor befolkningen vokser raskest og den rekordhøye befolkningsveksten er hovedsakelig innvandringsdrevet. Antallet innvandrere i 2012 tilsvarer hele folketallet i Drammen. I 2012 kom det 78.570 innvandrere, mens det ble født 60.255 i landet. Innvandringen overstiger dermed fødselstallene med 18.315 personer, noe som tilsvarer 1,3 innvandrer per fødte barn. Innvandringen fra Europa har gått noe ned, mens innvandringen fra Afrika har gått opp. Mens nettoinnvandringen fra Sverige ble halvert fra 2.800 personer i 2011 til 1.100 i 2012, har nettoinnvandringen fra Somalia nær doblet seg, fra 1.450 i 2011 til 3.400 i 2012. Nettoinnvandringen av ikke-europeiske statsborgere økte med 35 prosent, fra 13.200 i 2011 til 17.800.
Vinje fortsetter:
Det er altså ikke slik at jeg lukker øynene eller later som om innvandring ikke byr på utfordringer. Vi står overfor mange utfordringer, både nasjonalt og i Oslo, men jeg mener det er viktig å søke kunnskap, forsøke å se sammenhenger og sette inn tiltak der vi mener de virker best.
Det er en god idè å søke kunnskap, så det er det all grunn til oppmuntre til. Men det holder ikke å bare lese rapportene fra f.eks. Brochmann-utvalget og Agenda Kaupang – eller regjeringens Perspektivmelding, for den saks skyld – man må også forstå hva man faktisk leser. Og når man gjør det, vil enhver skjønne at Kristin Vinjes, Berit Sollis og Høyres byråds optimisme er fullstendig grunnløs og mer basert på lyserosa fremtidsdrømmer enn realitetene på bakken.
Nå skal det sies at Vinje og trosfeller bare er kommunalpolitikere og dermed ikke ansvarlige for den nasjonale innvandringspolitikken, men partiet de representerer søker regjeringsmakt ved høstens valg og da må de kunne forventes å ta ansvar for utviklingen, for Oslo såvel som resten av landet.
I finansbyråd Kristin Vinjes substansløse svar er det imidlertid ingen ting som tyder på at Oslo Høyres politikere er seg dette ansvaret bevisst.
