Det er dokumentert at antall elever i Oslo som får spesialundervisning har økt. Andelen er nå oppe i 8,5% og det er en markant økning.

Det er over 1400 flere enn for fem år siden.

Professor Thomas Nordahl har noen meninger om dette:

Professor Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark mener vi har for mange elever i spesialundervisning. Han har forsket på emnet for Kunnskapsdepartementet og mener mange kan få minst like god hjelp i ordinær undervisning som i spesialundervisningen.

 
Det synes vanskelig å forstå hvordan en pedagogikkprofessor kan uttale seg slik han gjør. Professor Thomas Nordahl benekter noe man kan beskue med egne øyne.

-Man har ingen grunn til å tro at det er elevmassen som har endret seg.

 
Elevmassen har ikke endret seg de siste fem årene? Vi vet med sikkerhet at i fjor var Rommen – og Gran skole de første skolene som ikke tok inn noen etnisk norske barn i 1.klasse. Såkalte minoritetsspråklige har også økt ved flere skoler. Å tro at dette ikke har innvirkning på undervisningen må være stjerneeksempel på politisk korrekthet.

Det største problemet er økt prestasjonspress, mener professor Nordahl.

 

Vi mener blant annet nasjonale prøver og Pisa-resultater fører til økt prestasjonspress. Dette kan igjen føre til at de som presterer dårlig føler at de trenger mer, hjelp sier han.

Det er ikke lett å innrømme at det er et økende antall barn som starter på skolen uten tilfredstillende norskspråklige ferdigheter, og at dette er en kjempeutfordring. Det bør vel aller helst omtales som et problem.

Direktør i Utdanningsetaten Astrid Søgnen er inne på rett spor når hun uttaler seg i samme artikkel, men det er vanskelig å si rett ut hvor skoen trykker.

I Oslo har man en mer spesiell og utfordrende elevgruppe, men det er ikke flere i spesialundervisning enn ellers i landet.

 

Artikkelen var ikke å finne på nett kvelden 25.januar, men kan dukke opp her:

www.aftenposten.no

Camilla Sætehaug har skrevet artikkelen.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.