Kritikken mot den norske innsatsen bare øker. Sentrale personer i den thailandske redningstjenesten er ikke imponert. Et fly fra Norge med medisiner til en halv million og 40 senger, ble stående 12 timer på flyplassen i Phuket fredag. Lokale norske tjenestemenn greide ikke organisere mottaket.

Mest interessant er kritikken fra thailandske tjenestemenn. Den er ført i pennen av Dagens Næringslivs Asia-korrespondent Morten Iversen, som bor fast i Phuket med familien og har thailandsk kone. Han har således en helt annen tyngde når han siterer sentrale thai-kilder.

Artikkelen ligger dessverre ikke på nett. Thaiene uttrykker seg diplomatisk, men budskapet er ikke til å misforstå: Norge har vært blant de dårligste til å organisere hjelpearbeidet. Stikkord er manglende fleksibilitet. I en krise må han omstille seg, kutte hjørner, snu seg på hælen. Norge har valgt å gå gjenenom offisielle kanaler. Da går det tregt.

-Tiden er ikke riktig til å kritisere nå. Hva jeg kan si er at enkelte land har vært mer fleksible og sett flere praktiske muligheter enn andre land. Sverige har vært veldig offensive overfor oss, sier en høytstående representant for den thailandske redningstjenesten til Iversen-DN.

Deja vu: Faren til en av de norske studentene som var på Bali da bombene eksploderte 12. oktober 2002, sier situasjonen minner sterkt om den gang. UD har intet lært.

«Faren til en av de skadde på Bali, Morten Walthinsen, er sjokkert. Når han i dag ser bildene fra Thailand og hører svarene fra UD om hvorfor det tar tid å få oversikt, minnes han det som skjedde da bomben smalt på Bali. 183 mennesker ble drept 12. oktober 2002.

– UD er arrogante og har ikke lært noen verdens ting. Pressetalsmannen den gang, Karsten Klepsvik, innrømmet at oppfølgingen hadde vært for dårlig. Han lovet en skikkelig analyse og at man blant annet ville ta kontakt med de berørte foresatte for å høre hva som gikk galt. Jeg har ikke hørt noe fra dem, sier han.»

–  UD har ikke lært noen ting – Dagbladet.no