Litografi etter oljemaleri fra 1864 av Anders Askevold (1834-1900). Plansjeverket Norge fremstillet i Tegninger, med litografiske gjengivelser av norske prospekter, ble utgitt i tre versjoner, 1846-48, 1853-55 og 1899. Utgiver var Christian Tønsberg (1813-1897). Tredje utgave er tilgjengelig på Nasjonalbibliotekets nettsider. Stedsnavnet Dale finner vi flere steder på Vestlandet, og her ser det ut til […]
Mosaikk i Basilica di Sant’Apollinare Nuovo, Ravenna. Sant’Apollinare Nuovo ble innviet i 504, som slottskapell for østgoterkongen Theoderic den store, som regjerte fra 475 til 526. Han var ariansk, så kirken ble innviet på ny i 561, i keiser Justinian Is regjeringstid (527-565), og alt som kunne minne om arianisme ble fjernet eller endret, også […]
Ferdinand Hodler (1853-1918) Olje og tempera på lerret, 219 x 296 cm, Kunstmuseum Bern. Tysk titel: Der Auserwählte I Ferdinand Hodlers verk kan man spore forbindelser til både symbolisme og Art nouveau/Jugendstil. Hans bilder er ofte befolket av gåtefulle kvinner i lange gevanter. Hva dagens bilde (som eksisterer i flere varianter) skal forestille, er like […]
Włodek Witek (f. 1956), som er født i Polen, og nå arbeider som foto- og papirkonservator ved Nasjonalbiblioteket, viser fra 26. april til 19. mai utstillingen Reiser i tid i Galleri Balder, med adresse Riddervolds gate 9 i Oslo. Bildene som vises er kalotypier – gresk for noe i retning av vakre avtrykk – en […]
Hippolyte Bayard (1801-1887) Kalotypi (?), 17,6 x 23,3 cm, J. Paul Getty Museum, Los Angeles. På muséets nettsider hevdes at dette bildet er en albuminkopi, en metode som først ble offentliggjort i januar 1847. Men ut fra gjengivelsen ser det for undertegnede snarere ut som om det er en kalotypi, en prosess først offentliggjort i […]
Eugène Atget (1857–1927) Albuminkopi, 16,5 x 21,6 cm, Museum of Modern Art, New York Eugène Atget dokumenterte både arkitektur og bymiljøer for øvrig, spesielt i det Paris som var i ferd med å forsvinne etter forrige århundreskifte. Vi kan primært takke den amerikanske fotograf Berenice Abbott (1898-1991) for at så mye av Atgets arbeider er […]
Foto: Olav Bjørkum Det finnes noen mennesker som gjør sitt beste for å lage fine vedlad når de har fått tilgang på ved. Kanskje har de felt trærne og kløyvd kubbene selv; de mest halstarrige med håndmakt. De finner det befriende med fraværet av hvinende motorlyd og nærværet av av stillhet og langsomhet. I tillegg […]
Giovanni Francesco Barbieri (1591-1666), kjent som Guercino (den lille skjeløyede). Olje på lerret, 115,6 x 142,5 cm, The National Gallery, London. Beretningen om den vantro Thomas finner vi i evangeliet etter Johannes, 20, 19-29 (DNB 1930): Da det nu var aften den dag, den første dag i uken, og dørene var lukket der hvor disiplene […]
Dieric Bouts (c. 1420-1475) Tempera på linklede, 89,9 x 74,3 cm, Norton Simon Museum, Pasadena Som kunstner ser det ut til at Dieric Bouts var påvirket av både Jan van Eyck (c. 1390-1441) og av Rogier van der Weyden (c.1400-1464), som han muligens var elev av. Dieric Bouts er ikke dokumentert før i Leuven/Louvain i […]
Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) Olje på lerret, 300 × 203 cm, Pinacoteca Vaticana, Vatikanet Italiensk titel: Deposizione Man finner utmerkede artikler om bildet både på Wikipedia og på Vatikanets egen nettside. Dette leser vi i evangeliet etter Marcus, 15, 40-47 (DNB 1930) Men der var også nogen kvinner som så på i frastand; blandt […]