Andrea Mantegna (1431-1506) Olje på lerret, 71,1 x 94 cm, Musée des Beaux-Arts de Tours. Oppstandelsen, den tomme grav, den bortveltede stein og de besøkende kvinner er nevnt i alle de kanoniske evangelier – med noen små variasjoner. Det er bare i evangeliet etter Matthaeus det nevnes at det hadde blitt satt vakter ved graven. […]
Les mer»Tiziano Vecelli (1490-1576) Olje på lerret, 136 x 174,5 cm, Museo del Prado, Madrid. Bildet illustrerer gravleggelsen, slik den er beskrevet i evangeliet etter Johannes 19, 38-42 (DNB 1930). Men Josef fra Arimatea, som var en av Jesu disipler, dog lønnlig, av frykt for jødene, bad derefter Pilatus at han måtte ta Jesu legeme ned; […]
Les mer»Diego Velázquez (1599–1660) Olje på lerret, 248 x 169 cm, Museo del Prado, Madrid. Spansk titel: Cristo crucificado. Kunstneren har her tatt utgangspunkt i evangeliet etter Johannes, 19, 17-34 (DNB 1930) – bare der nevnes den trespråklige innskrift og såret etter lansestøtet. Så tok de Jesus med sig, og han bar sitt kors og gikk […]
Les mer»Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606-1669) Penn og lavering på papir, 20,5 x 30,1 cm, Nationalmuseum, Stockholm. Pågripelsen av Jesus i Gethsemane er beskrevet i alle de fire kanoniske evangelier, med små variasjoner (DNB 1930) Marcus 14, 41-50: Og han kom tredje gang og sa til dem: I sover altså og hviler eder! Det er nok; […]
Les mer»Paolo Veronese (1523–1588) Olje på lerret, 555 x 1310 cm, Gallerie dell’Accademia, Venezia. Dette bildet var i første omgang tenkt som en fremstilling av Nattverden, slik den er omtalt i de synoptiske evangelier. Men Veroneses noe frie fremstilling falt Inkvisisjonen tungt for brystet, og de innkalte ham til et forhør. Nærmere om dette forhøret kan […]
Les mer»Julius Schnorr von Carolsfeld (1794-1872) Trestikk fra Bibel in Bildern (artikkelen er bare tilgjengelig på tysk). Fra 1851 til 1860 utførte Schnorr von Carolsfeld i alt 240 bibelillustrasjoner i trestikk, som ble utgitt samlet i 1860, altså noe tidligere enn Gustave Dorés bibelillustrasjoner (også i trestikk), som kom i 1866. Jesu salving omtales i alle […]
Les mer»Ukjent, trolig nederlandsk kunstner, siste halvdel av 1600-tallet. Olje på lerret, 123 x 245 cm, Nasjonalmuséet, Oslo Perikopen om Skattens mynt finnes i alle de tre synoptiske evangelier, her etter Marcus 12, 13-17 (DNB 1930): Og de sendte nogen av fariseerne og herodianerne til ham for å fange ham med ord. Og de kom og […]
Les mer»El Greco (1541–1614) Olje på poppeltre, 65,4 x 83,2 cm, National Gallery of Art, Washington DC El Greco – Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (Dominikos Theotokopoulos) ble født på Kreta, som den gang var underlagt republikken Venezia. Han fikk sin første utdannelse i byzantinsk ikonmaleri, før veien gikk til Venezia, der han ble kjent med Tizians, Veroneses og […]
Les mer»Duccio di Buoninsegna (c.1255-c.1319) Tempera på tre, 37 x 45 cm, panel fra altertavle i Museo dell’Opera Metropolitana del Duomo, Siena. Bildet er en del av polyptyket som er kjent som Maestà (tronende Madonna), tidligere ved hovedalteret i domkirken i Siena. Jesu inntog i Jerusalem er omtalt hos alle de fire kanoniske evangelister, her etter […]
Les mer»Jean Fouquet (c.1420-1481) Side fra illuminert codex, 43 x 29 cm (folio-format), Bibliothèque Nationale, Paris. Flavius Josephus (c.37-c.100) deltok i den første Jødiske krig mot romerne i årene 66-73. Som kjent endte denne krigen både med Templets ødeleggelse i år 70, og et totalt nederlag for dem som holdt ut i Masada i 73. Flavius […]
Les mer»