Kategori: Kunstbilde

Den sentrale synagoge i Odessa (1860)

Haupt-Synagoge der israel. Gemeinde in Odessa. Xylografi i Allgemeine Illustrirte Judenzeitung, 21.desember 1860 Synagogen ble tegnet av den italienske arkitekt Francesco Morandi (1811-1894)  i 1847-50, og sto ferdig i 1860. (Artikkelen er på italiensk, og det ledsagende portrett er ikke av Morandi). Synagogen ble stengt av sovjet-myndighetene allerede i 1919, ekspropriert i 1923, og benyttet […]

Les mer»

Kunstnerens Niecer og deres vestindiske Barnepige (1857)

Wilhelm Marstrand (1810–1873) Olje på lerret, 89 x 67 cm. Statens Museum for Kunst, København. Her flankeres den vestindiske barnepike Justina Antoine (ingen biografiske opplysninger funnet) av Emily Ottilie (1848–1933) og Annie Lætitia Marstrand (1850–1933), døtre av kunstnerens bror Otto (1809–1891) og hans fru Annie (1818–1886), som vi kan se til høyre i bakgrunnen sammen […]

Les mer»

Romerske Borgere forsamlet til Lystighed i et Osteri (1839)

Wilhelm Marstrand (1810–1873) Olje på lerret, 74 x 97 cm, Nivaagaard Museum, Nivå. Marstrand oppholdt seg for første (men langt fra siste) gang i Italia fra 1836 til 1840. Hans italienske folkelivsbilder utgjør en stor del av hans totale opus. Dette bildet var bestilt av vinhandler m.m.m. Christian Waagepetersen (1787-1840) og hans fru Albertine Emerentze […]

Les mer»

En Romerinde i Karnevalsdragt (1847)

Wilhelm Marstrand (1810-1873) Olje på lerret, 70 x 56 cm, Statens Museum for Kunst, København. Det kan se ut som om det er den samme modell vi finner, sentralt plasert, og med hevet glass, i Italiensk Osteriscene fra 1847-48, nå i Ny Carlsberg Glyptotek i København. Det kan knapt være tvil om at denne skjønnhet […]

Les mer»

En Rejsendes Ankomst til en Bonde i Telemarken (1835)

Wilhelm Marstrand (1810–1873) Olje på lerret, 47 x 39 cm, privateie. Sammen med sin kollega Louis Gurlitt (1812-1897) besøkte Wilhelm Marstrand Norge i 1835. Det bør nevnes at Wilhelm Marstrands far, Nicolai Jacob Marstrand (1770-1829), ble født i Kvikne i Østerdalen, der hans far Even (1723-1785) – Wilhelms farfar – var bergskriver (administrativ leder) ved […]

Les mer»

Italiensk Osteriscene (1847-48)

Wilhelm Marstrand (1810–1873) Olje på lerret, 123 x 165 cm, Ny Carlsberg Glyptotek, København. Wilhelm Marstrand besøkte Italia for første gang i 1836-41, og i hans samlede produksjon finner vi mange genre-bilder derfra. Det er bevart en skisse til dette maleriet: Olje på papir montert på lerret, ikke signert eller datert, 24 x 30 cm, […]

Les mer»

Apostelen Filip døper etioperen (1641)

Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606–1669) Etsning og koldnål, 17,8 × 21,4 cm, Rijksmuseum, Amsterdam. Nederlandsk titel: De doop van de kamerling Det tekstlige grunnlag finner vi i Apostlenes gjerninger, 8, 26-40 (DNB 1930): Men en Herrens engel talte til Filip og sa: Stå op og gå mot syd, på den vei som går ned fra […]

Les mer»

Jøder i en synagoge (1648)

Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606-1669) Etsning og koldnål, 7,2 x 13 cm, The Metropolitan Museum of Art, New York I året 1492 var Reconquista – gjenerobringen av Spania fullført, og alle vantro,  ikke bare muslimer, men også jøder, ble fordrevet fra  Spania. Etter press fra Spanias kongepar Ferdinand og Isabella ble jødene også kastet ut […]

Les mer»

Vinteren kom til Oslo denne gangen også

Bildet er fra Lillevann i Oslo, på ca 400 meter over havet.

Les mer»

Den rædsomste Nat (1807-08)

Christian August Lorentzen (1749-1828) Olje på lerret, 63 x 78,5 cm, Statens Museum for Kunst, København. Den fulle danske titel er: Den rædsomste Nat. Kongens Nytorv under Bombardementet Natten mellem 4. og 5. september 1807, Napoleonskrigenes skiftende allianser, oppfattede trusler og ønsker om å dominere Europa førte til den britiske flåtens bombardement av København natten […]

Les mer»