Kategori: Kunstbilde

Aeneas på besøk hos Dido i Karthago (sent 400-tall)

Ukjent kunstner, illuminasjon i Vergilius Romanus-manuskriptet., 33,2 x 32,3 cm, Biblioteca Apostolica, Vatikanet. Deler av to illuminerte codici, datert til 400-tallet, med tekster av den romerske dikter Publius Vergilius Maro (70-19 fvt) er bevart. Begge befinner seg nå i Vatikan-biblioteket, og er kjent som Vergilius Romanus og Vergilius Vaticanus. Man regner at bildet illustrerer Aeneidens […]

Les mer»

Sibyllen og Aeneas ved inngangen til Hades (c. 400)

Ukjent kunstner, illuminert pergament-side fra Vergilius Vaticanus, 21,9 x 19,6 cm, Biblioteca Apostolica, Vatikanet. Dette manuskriptet fra rundt 400 inneholder deler av flere av den romerske dikter Vergils (70-21 fvt) verker, blant annet fra Aeneiden, som på sett og vis er en fortsettelse av Homers Iliade. En av trojanerne omtalt hos Homer er Aineias, latinisert […]

Les mer»

Den hellige familie med St. Anna (c. 1630)

Peter Paul Rubens (1577–1640) Olje på lerret, 115 90 cm, Museo Nacional del Prado, Madrid. Den hellige Anna og hennes ektemann Joachim, i følge tradisjonen Marias foreldre, er ikke omtalt i de kanoniske nytestamentlige skrifter. Men de nevnes i flere apokryfer, primært i den som er kjent som Jacobs proto-evangelium Disse apokryfene bør man ha […]

Les mer»

Bortførelsen av Edgardo Mortara (1862)

Moritz Daniel Oppenheim (1800-1882) Olje på lerret, 54,8 x 69,2 cm, privateie. Tysk titel: Der Raub des Mortara-Kindes. Dette maleriet er sist registrert ved auksjonen Important Judaica hos Sotheby’s i New York den 17. desember 2013. Prisantydningen var $ 2-300 000, men tilslaget falt ved $ 407 000. Kort fortalt fremstiller bildet bortførelsen av den […]

Les mer»

Prinsessen og gullfuglene (vevet c. 1900)

Billedvev i gobelinteknikk, 141,5 x 231 cm, etter forelegg av Gerhard Munthe (1849-1929). Nederst til venstre finner vi initialene GM, og til høyre DNH (Den norske Husflidsforening). Samling ikke oppgitt. Motivet er kjent som Prinsessen og Gullfuglene, og er kjent i flere varianter både som forelegg fra Gerhard Munthes hånd, og ferdig vevede veggtepper. Det […]

Les mer»

Den bergtagne (c. 1907)

Gerhard Munthe (1849-1929) Akvarellfarger på papir, 66 x 94 cm, Anno Glomdalsmuseet. Bildet er muligens tenkt som forelegg for et veggteppe – men om et slikt teppe faktisk ble vevet finnes det ingen opplysninger om. Dette er et typisk eksempel på det man innen litteraturvitenskapen kaller en topos (gresk for sted), et ofte benyttet standard-formular […]

Les mer»

Sorte Æbler (1894)

Gerhard Munthe (1849-1929) Pensel, akvarell, gouache og penn over blyant på papir 61,9 x 78,3 cm, Nasjonalmuséet, Oslo Det synes innlysende at motivet her er mytologisk – men hvilken mytologi det vises til, er ikke like innlysende. To  delvis befjærede (og muligens flyvedyktige) unge damer er opptatt av et tre med røde og sorte frukter. […]

Les mer»

Nordlysdøtrene og frierne (1892-1908)

Gerhard Munthe (1849-1929) Pensel, akvarell og gouache over kull på papir, 77 x 94 cm, Nasjonalmuséet, Oslo Forelegg for billedteppe, utført i 1892. Motivet sies å være Nordlysets tre døtre, som får besøk av tre beilere i skikkelse av isbjørner – men som egentlig er tre forheksede prinser. Billedvev i gobelinteknikk, farget ull og bomull, […]

Les mer»

Gullfuglene (1895)

Gerhard Munthe (1849-1929) Akvarell på papir, 47 x 72 cm, privateie. Denne akvarell var ment som et forelegg for billedveversken Augusta Christensen (1852-1923). Nederst på arket har kunstneren skrevet utførlige anvisninger for veversken. Om selve motivet kan det sies at en prinsesse og hennes ledsager, sannsynligvis en tjener, er sterkt opptatt av gullfuglene trollkjerringa nederst […]

Les mer»

Den hellige familie (c. 1480-90)

Martin Schongauer (1450–1491) Olje på bøketre, 26,3 x 17,2 cm, Kunsthistorisches Museum, Wien. Martin Schongauer, som var både maler og en pioner innen kobberstikk, var aktiv i Alsace/Elsass. Denne fremstillingen av Maria med Josef og Jesusbarnet er ikke basert på noen spesiell nytestamentlig tekst. Oksen og asenet – som ikke nevnes i de to kanoniske […]

Les mer»