Kategori: Kultur

Svarta ögon (Очи чёрные)

Slik er denne en gang ganske velkjente vise presentert i Den første (senere røde) store viseboka en gang på slutten av 1950-tallet. Tekst Wilhelm Dybwad, melodi russisk tatervise. Men saken er ikke fullt så enkel. Litt gugling avdekker at Dybwad muligens er oversetter – fra hvilket språk vites ikke – og komponisten er kjent. Den […]

Les mer»

Bullshit og andre lukter i Astrup Fearnley Museet

Om du ikke får så mye ut av dagens billedkunst, kan du nå prøve deg på en utstilling med luktekunst. Det prestisjefylte Astrup Fearnley Museet har nå endelige klart å hente inn en ekte luktekunstner. Hun er norsk, heter Sissel Tolaas, og bor og jobber i Berlin.

Les mer»

Fartein Valen – kjent og kjær?

Fotograf ikke oppgitt, sølvgelatinkopi hos Norsk Musikerforbund, Oslo. Fotografert i 1952, komponistens siste leveår. Fartein Valen (1887-1952) ble født i Stavanger og døde i Haugesund. Han bodde store deler av sitt liv i Valevåg i Sunnhordland, men tilbrakte også mange år i hovedstaden vår og i utlandet. 19 år gammel begynte han å studere filosofi, […]

Les mer»

Utsøkte pasteller i Galleri Dobloug

Roald Kyllingstad har en lang fartstid i kunstens uoversiktlige farvann. Det har ikke hindret ham i holde stø kurs som profesjonell billedkunstner enten han beveget seg inn i maleri, akvareller, tegninger eller pasteller. Uansett hvilke teknikker han anvender så er det med full kontroll av virkemidler og solid forankring i håndverk.

Les mer»

Fra kunstverk til makkverk

Gjennom hele kunsthistorien har definisjonen av et kunstverk referert til en bestemt gjenstandstype med iboende estetiske kvaliteter. Den institusjonelle kunstanalysen fjerner denne referansen og fastslår at et kunstverks status bestemmes av den institusjonelle kompetansen, av fagfolk som har definisjonsmakt.

Les mer»

En malerisk lyskraft av de sjeldne

Maleriene til vietnameseren An Doan Nguyen representerer en særegen naturlyrikk som både er fremmedartet, men samtidig også synliggjør en skjønnhet vi alle er fortrolige med. Han viser oss naturen slik den ønsker å bli sett i et vidt sanselig register.

Les mer»

Poesi og skjønnhet i skulpturale former

Det hører til sjeldenheten at dagens billedhuggere modellerer i leire eller hugger i marmor. De fleste skulptører jobber på ideplanet, ja så konseptuelt og uforståelig at man ikke skjønner hva det kunstneriske består i. Heldigvis finnes det fortsatt noen billedhuggere som ser betydningen og verdien i at materialiteten er en nødvendig og viktig del av et verks tilvirkning

Les mer»

Jacques Derrida og «The Empty Man»

Den største skrekken ved «The Empty Man» må være at den ligner på virkeligheten. En usynlig profet, et mytisk og skrekkskapende vesen forhekser ungdommene og propper hjernene deres med filosofiske ideer og en virkelighetsforståelse der all kunnskap er falsk og individet en historisk konstruksjon.

Les mer»

Årets kunstjuryering av Høstutstillingen var feilaktig

Juryen ved årets Høstutstilling har kun vurdert verkene digitalt. Dermed forsvinner noe vesentlig: Kommunikasjonen mellom verket og den nærværende person i det fysiske rom. Håndens og åndens nærvær er innstilt på kommunikasjon med et spørrende subjekt.

Les mer»

Freut euch! Fryd deg over livet!

Arnold Böcklin (1827–1901) Die Lebensinsel – Livets øy (1888) Olje på mahogni, 93,3 x 40,1 cm, Kunstmuseum Basel. Stortingsvalget er nå en saga blott. Det ga glede til noen, gremmelse til andre, men verden går stadig sin vante gang. Og mens vi alle vakler videre, vil jeg glemme gamle gremmelser og gripe etter nye gleder. […]

Les mer»