
Wangechi Mutu, «Holy Gohst», 2007. The Fredriksen Family Collection. Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland.
Mønstringen av internasjonal samtidskunst som nå vises i Nasjonalmuseets ærverdige «Søylerom», er lite estetisk og lite historisk interessant. Tittelen på denne utstillingen er «Fragmentering», et begrep som ifølge museet svirrer rundt i diskusjonen om den internasjonale samtidskunstens nyskapende negasjoner. Fragmentering er altså en kunstnerisk strategi som oppløser tidligere myter og historiefortellinger, slik den også bryter med enhver helhetsbasert estetikk.
Dette med billedfragmentering er ikke noe nytt eller nyskapende i kunsthistorien. På tidlig 1900-tall kalte man teknikkene «collage», som gikk ut på at kunstneren klippet og limte inn ulike biter på billedflaten. Mange av datidens kunstnere utprøvde denne teknikken, som Marcel Duchamp, Pablo Picasso og Georges Braque. Den gang var det en modernistisk søken etter nye uttrykksformer, ikke en radikal revolt mot samtidens helhetstenkning og normative kanon.
De utstilte kunstnerne har ulik nasjonalitet og kommer fra «hele» kloden. De er elleve i tallet og preges noe av sitt geografiske og kulturelle opprinnelsesland. Bortsett fra Simone Leigh fra USA, som har laget en høysåtelignende skulptur med en kvinnelig torso på toppen, er de øvrige billedkunstnere. Hvis hensikten har vært å vise fragmenteringen i et globalt perspektiv, er utvalget av verker/bilder lite anskuelig og representativt.

Simone Leigh, «Cupboard XII», 2020. The Fredriksen Family Collection. Foto: Nasjonalmuseet/Annar Bjørgli
Heller ikke viser det utstilte billedmaterialet noen nevneverdig fragmentering av den kunstneriske helheten. Noen av bildene har helhetlige motiver, andre er preget av collage-grep, eller holdt i stramme maleriske tøyler. En eventuell fragmentering av den kunstneriske helheten og verkets normative status er i minimal grad visuelt til stede. Fragmenteringen som radikal revolt mot den kunstneriske helhetstenkningen virker mer som et teoretisk museumsprosjekt.
Det slår meg at Nasjonalmuseet i denne teoretiske vinklingen forskyver det kunstneriske tyngdepunktet fra verk til institusjon. Fragmenteringen ligger ikke i verkene, men i kuratorenes hoder. Mer bestemt at det ikke lenger finnes estetisk helhetstenkning i museets normative vurdering og faglige kompetanse. Her lukter det mer av institusjonell politisering enn av verkbasert tolkning. En dreining vi allerede merket oss da Fredriksen-familien fikk kjøpe seg lokaler og kunstfaglig kompetanse i Nasjonalmuseet.

Louise Bourgeois, «Untitled», 1945–1947. The Fredriksen Family Collection. Foto: Nasjonalmuseet/Børre Høstland
At noen av dagens kunstnere gjør en vri på sine verker, og i en så radikal retning at de revolterer mot enhver kunstinstitusjon, burde normalt få Nasjonalmuseet til å skjerpe det kritiske blikket. Men som vi vet, har museet allerede solgt den faglige sjela si til Fredriksen-familien. Det var en transaksjon som allerede i 2017 åpnet for en grunnleggende fragmentering av den estetiske helhetstenkningen i Nasjonalmuseet. Mer bestemt Museets kunstfaglige kompetanse og kanoniske evaluering.
Med denne utstillingen av påstått fragmenterte verker har Nasjonalmuseet bekreftet sin faglige inkompetanse. Dermed også muligheten for en vurdering etter kanoniske kriterier. På en måte har Fredriksen-familien blitt en ekstern kunstinstitusjon og Nasjonalmuseets forlengede arm. De utstilte verkene, utlånt fra Fredriksen-familiens kunstsamling, trenger derfor ikke et godkjentstempel fra moderinstitusjonen Nasjonalmuseet, bare utstillingsplass.
De utstilte arbeidene holder faktisk kunstfaglige mål, og det uten et teoretisk, spekulativt fragmentperspektiv. Det er bare Nasjonalmuseet som har behov for en politisk/faglig overordnet vinkling. Trolig for å markere sin nasjonale selvstendighet og kunstfaglige styring. Bortsett fra dette teoretiske markeringsbehovet er de utstilte bildene severdige. Her finner vi både maleriske kvaliteter og selvstendige motivløsninger.

Firelei Báez, «Muzidi Calabi Yau Space (or a matter of navigation)» (utsnitt), 2022. The Fredriksen Family Collection. Foto: Nasjonalmuseet/Annar Bjørgli
For meg er flere av kunstnerne ukjente, så også de utstilte arbeidene. I så henseende har jeg ingen faglige oppheng og kan vurdere verkene ut fra hvordan og hva de uttrykker. Det som slår meg middelbart, er hvor lite preget de utstilte bildene er av fragmentering. Mange er figurativt utformet og følger tradisjonelle metoder for komposisjon og maleriske kvaliteter.
Selv om Nasjonalmuseet blåser seg opp med et avansert fragmenteringsperspektiv, gir det ikke de utstilte verkene noen større estetisk verdi. Bare en politisk avsporing. For museets kanon og kunstfaglige kompetanse ble allerede infisert og fragmentert av Fredriksen-konteksten. I prinsippet betyr det at den kanoniske helhetstenkningen, som fra midten av 1800-tallet har vært Nasjonalmuseets faglige styrke og troverdighet, ikke lenger har noen normativ funksjon.
Nasjonalmuseet:
«The Fredriksen Family Collection» Malerier.
Utstilling i Søylerommet
Fra 2025–2026
Deltagende kunstnere:
Firelei Báez, Den dominikanske republikk.
Louise Bourgeois, Frankrike.
Mark Bradford, USA.
Roni Horn, USA.
Suzanne Jackson, USA.
Simone Leigh, USA.
Wangechi Mutu, Kenya.
Maja Ruznic, Jugoslavia.
Shahzia Sikander, Pakistan.
Sarah Sze, USA.
TARWUK, Jugoslavia.
Kjøp Paul Grøtvedts bok! Kjøp e-boken her.

