Antall klimasøksmål internasjonalt har økt betydelig de senere år. Staten har så langt blitt saksøkt i to saker i forbindelse med tildeling av lete- og produksjonstillatelser på sokkelen. Den siste saken er foreløpig ikke endelig avgjort.
Domstolene kan få en viktig rolle i gjennomføring av klimapolitiske tiltak fremover, hvilket innebærer vurderinger av komplekse spørsmål hvor jus, politikk og naturvitenskap møtes, og hvor grensene er uklare.
Domstolene har en rolle som kontrollorgan i forhold til forvaltningen og kan tilsidesette vedtak der forvaltningens saksbehandling er lovstridig eller uforsvarlig. Men er domstolene rette instans for å avgjøre spørsmål som egentlig har en sterkere politisk og naturvitenskapelig forankring?
Hvem er saksøkerne
Det er i hovedsak miljøbevegelsen som bringer inn saker for domstolene i klimasøksmålene både i Norge og internasjonalt. Miljøbevegelsen har som mål å stoppe eller fase ut bruken av fossil energi. Målsettingen er å nå nullutslipp innen 2050, og dette krever radikale og raske utslippskutt. Miljøbevegelsen får god drahjelp av media og de politiske partier som ønsker å gå lengst i gjennomføring av tiltak. Støtte får man også fra deler av det juridiske miljø, hvor flere ledende universitetsjurister har engasjert seg i klimadebatten. Den faglige juridiske diskusjonen fargelegges langt på vei av klimapolitisk ståsted.
Professor i rettsvitenskap Knut Bergo anbefalte i Dagens Næringsliv 27. august at Norge bør starte utfasing av petroleumsvirksomheten for å unngå folkerettsbrudd og erstatningsansvar. Han viste til hovedpunktene i dommen fra FNs domstol for folkerett av 23. juli, hvor det legges til grunn at statene skal ha høye målsettinger for å begrense utslipp, og ta hensyn til utslipp både på eget territorium og fra import og eksport. Dette er også tema i saken reist av Greenpeace og Natur og Ungdom mot staten, hvor Høyesterett i dommen fra 22. desember 2020 har lagt til grunn at det også er relevant å ta hensyn til forbrenning av olje og gass som Norge eksporterer til utlandet. Det samme er lagt til grunn av domstolene i siste sak.
Bergo bruker dommen som bakgrunn for sin anbefaling om å utfase olje- og gassproduksjon, og viser til at Norge kan risikere ytterligere søksmål. Det følger naturlig av dette at han er enig i grunnlaget for dommen.
Domstolenes rolle
I saken for folkerettsdomstolen ble det trukket inn mange temaer, inkludert menneskerettighetskrenkelser. I pågående sak for Borgarting lagmannsrett ble det ført vitner som hadde status som sakkyndige, til å forklare hvordan forbrenning av produksjon fra oljefeltene vil påvirke klima, natur og barn. En påstand fra saksøkerne var at forbrenning av produksjonen fra norske felt vil forårsake over 103.000 dødsfall, basert på sakkyndig vitneforklaring.
Domstolene kan bidra til gjennomgang og synliggjøring av svakheter i myndighetenes og industriens praksis, forutsatt at domstolene får et best mulig beslutningsgrunnlag, hvor vesentlig kunnskap – også der uenighet råder – og fakta blir presentert. Dette har ikke vært tilfelle i de to saker som så langt er behandlet. Partene har i stor utstrekning sammenfallende syn på de grunnleggende klimapolitiske spørsmål, og dette preger bevisførselen og valg av sakkyndige, slik at viktige underliggende spørsmål vedrørende bakgrunn og konsekvenser av klimaendringer ikke blir berørt.
Det er ikke domstolenes oppgave, men partenes, å presentere fullstendige og relevante data kombinert med vitenskapelige vurderinger. Når partene i utgangspunktet har samme syn på det vitenskapelige grunnlaget, blir domstolen presentert for et ensidig og snevert grunnlag. Derfor må man kunne stille spørsmål om flere stemmer bør få adgang til å påvirke rettsprosessen ut over den mulighet som lovverket gir i dag, jf. Grunnlovens § 112. Ikke minst gjelder dette behovet for å stille motekspertise til de håndplukkede sakkyndige. Adgang til å delta i muntlige forhandlinger med rett til å stille faglige spørsmål til håndplukkede sakkyndige vitner.
Hvordan man kan si noe meningsfylt om den globale nettoeffekten på klima ved salg av produksjonen i utlandet? Det er ingen forståelig grunn til at norsk eksport av gass til Europa skal medføre en relevant skademulighet som lovverket skulle gi anledning til å forby med hjemmel i Grunnlovens § 112.
Hvordan krenkes menneskerettigheter eller hvordan utgjør forbruk av olje og gass en trussel mot liv og helse? Hvordan kan skade for fremtidige generasjoner påvises? Skadevurdering må uansett balanseres mot fordeler ved tiltaket. For eksempel: Uten kunstgjødsel, som Yara produserer, vil verdens matproduksjon kunne halveres, og det vil medføre omfattende sult. Kunstgjødselproduksjon krever bruk av mengder av gass. Hvordan kan vi prioritere sult fremfor utslipp? Sri Lanka eksperimenterte med fjerning av kunstgjødsel og opplevde en enorm svikt i mattilgangen for noen år tilbake, som resulterte i et opprør mot den sittende president.
Alternativet, å fjerne utslipp fra kunstgjødselproduksjon, er mulig, men svært kostnadskrevende, og vil fordyre matproduksjon enormt.
Manglende innhenting av bredt faglig grunnlag kan føre til at viktige perspektiver uteblir og at avgjørelsene får et snevrere utgangspunkt enn det saken egentlig fortjener. Det er derfor viktig at domstolene ikke bare ser på de umiddelbare miljømessige følgene, men også vurderer de langsiktige konsekvensene for samfunn, næringsliv og fremtidige generasjoner, og da må man ikke håndplukke spekulative scenarioer.
Klima og juss
Det stilles lave krav for å akseptere rettsbrudd og skade som tilfredsstilt som grunnlag for imøtekomme søksmål.
På den andre side foretas det ingen avveining mot de fordeler som et tiltak skaper. Det er ganske fjernt å påberope krenkelse av noens menneskerettigheter ved forbrenning av olje/gass utenlands, og det handler ikke om noen fysisk eller psykisk påviselig skade. Man kan ikke stoppe ny leting/produksjon på bakgrunn av krav om å imøtekomme utslippsmålene. Vi vet allerede at utslippsmålene er fullstendig uoppnåelige, selv om det motsatte gjentas fra klimaindustrien og grønne politikere.
Spørsmål er om rettigheter for innspill bør forsterkes i lovverket. Sentrale faglige problemstillinger er ikke berørt i de saker som domstolene så langt har behandlet. Det er ikke mulig å dokumentere at økende temperatur automatisk gir skade, ettersom endringer kan være både positive og negative. Det er ikke dokumentert at global temperaturøkning i det vesentlige skyldes utslipp, eller at utslipp faktisk fører til temperaturendring.
IPCCs egne vitenskapelige utredninger har ingen referanse til at vi er i en klimakrise, mens politikere som forkorter budskapet i «Summary for policymakers», påstår det motsatte. Klima er usikker vitenskap, og klimaendringer er kaotiske. Vi kan ikke forutsi klimatilstanden i 2050 eller i 2100.
Tor Engeness er jurist og deltok nylig i paneldebatten som åpnet Klimarealistenes siste konferanse på Gardermoen.
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.


