Et titalls elever ved videregående skoler i Oslo møter denne høsten opp med elektronisk kontroll (fotlenke) uten at lærerne nødvendigvis er informert.
Denne mangelen på informasjon fra politi og kriminalomsorg skaper usikkerhet og bekymring for sikkerheten i Osloskolen, skriver Dagsavisen.
Nylig oppdaget en lærer ved en av Oslos videregående skoler at en elev hadde fotlenke ved en tilfeldighet. Læreren var ikke informert om årsaken, noe som ble oppfattet som utrygt.
Nils-Tore Sagen Mosvold, direktør for videregående skoler i Oslo kommune, opplyser at Utdanningsetaten ikke har en sentral oversikt over hvor mange elever som til enhver tid bruker fotlenke.
Han bekrefter at mangel på informasjon bidrar til usikkerhet.
Lærere etterlyser mer informasjon
Camilla Neerland Berglund, kontaktperson for de videregående skolene i Utdanningsforbundet Oslo, sier forbundet er godt kjent med problematikken. Hun mener det er avgjørende å få informasjon for å kunne sette sammen trygge elevgrupper og sikre ansatte en trygg arbeidshverdag. Berglund påpeker at det i dag ikke utløser ekstra midler når skolene må håndtere elever med fotlenke.
Diskusjon om taushetsplikt
Politimester i Oslo, Ida Melbo Øystese, har uttalt at dagens regler for taushetsplikt er en av de største hindringene i arbeidet med å beskytte barn og unge. Hun sier at det er «katastrofalt» når voldsutøvere og ofre ender opp i samme klasse på grunn av manglende informasjonsdeling.
For å bøte på problemet, har regjeringen sendt ut et høringsforslag om utvidet adgang til informasjonsdeling ved skolebytte mellom ungdomsskolen og videregående. I tillegg er en ekspertgruppe nedsatt for å vurdere behovet for regelendringer knyttet til deling av taushetsbelagte opplysninger på individnivå.
Rett til skolegang
Til tross for sikkerhetsutfordringene understreker direktør Nils-Tore Sagen Mosvold at elever med fotlenke har rett til videregående opplæring. Han påpeker at det er nøkkelen til et godt voksenliv. Han mener det er en balansegang mellom elevenes rett til privatliv og skolens behov for informasjon, og at informasjonsdeling kan være relevant avhengig av sakens natur.
Oslo politidistrikt og Utdanningsetaten har de tre siste årene samarbeidet om informasjonsdeling ved skolestart.

