Torsdag 12. juni ble verden vitne til en av siste tiårs verste flykatastrofer da Air India Flight AI171, en Boeing 787-8 Dreamliner, styrtet like efter avgang fra Ahmedabad. Flyet som var på vei til London Gatwick, hadde 230 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer ombord. Katastrofen krevde 241 passasjerers liv pluss minst 24 da flyet krasjet inn i et hybelbygg for medisinstudenter. Én person overlevde flystyrten. Av passasjerene var 169 indiske, 53 britiske, syv portugisiske og en kanadisk.

Flyet tok av kl. 13:38 lokal tid, men nådde bare en høyde på 190 meter før det krasjet i et boligområde mindre enn ett minutt senere. Ifølge Flightradar24 mistet flyet signal kl. 13:38, og videoopptak viser at landingshjulene fortsatt var nede, noe som er uvanlig for et fly i oppstigningsfasen. 

Uaktsomhetskultur?

Piloten rakk å sende et nødsignal før flyet traff spisesalen der medisinstudenter var samlet til lunsj. Minst 50 studenter ble skadet og flere er savnet eller i kritisk tilstand. 

Tragedien har nok en gang rettet søkelyset mot Boeings sikkerhetspraksis og selskapets påståtte «uaktsomhetskultur».

Indiske myndigheter har satt i gang en omfattende efterforskning med støtte fra amerikanske og britiske luftfartsmyndigheter. En av flyets sorte bokser er funnet og analyser av cockpit- og flydata ventes å avsløre årsakene til styrten. Foreløbige teorier inkluderer tap av motorkraft, fuglekollisjoner – noe som virker usannsynlig da det rapporteres at begge motorene sviktet samtidig – tekniske feil og sabotasje.

Dette er første fatale ulykke for Boeing 787 Dreamliner siden det ble introdusert i 2011. Men selskapet Boeing har vært under hardt press de siste årene på grunn av en rekke skandaler og ulykker. To dødelige krasj med Boeing 737 MAX 8-fly i 2018 (Lion Air Flight 610, 189 døde) og i 2019 (Ethiopian Airlines Flight 302, 157 døde) har avslørt designfeil i flyets MCAS-system (Maneuvering Characteristics Augmentation System, et flykontrollsystem utviklet for flytypen 737 MAX) og en manglende sikkerhetskultur. 

Disse hendelsene førte til at 737 MAX ble satt på bakken globalt i nesten to år – hvilket kostet Boeing milliarder i bøter og erstatninger.

I tillegg har varslerne John Barnett og Sam Salehpour rapportert alvorlige mangler i Boeings produksjonsprosesser, inkludert manglende bolter, feilmontering og press på ansatte for å prioritere hastighet over kvalitet. 

John Barnett, tidligere kvalitetsinspektør hos Boeing, ble funnet død i mars 2024 på en parkeringsplass i South Carolina mens han vidnet mot selskapet. Hans død ble offisielt klassifisert som selvmord.

45 år gamle Joshua Dean døde i april 2024 offisielt av resistente stafylokokker, efter å ha varslet om produksjonsfeil i 737 MAX-fly. 

En rapport fra USAs senat i 2024 avdekket at Boeing-ansatte opplevde press for å overse sikkerhetsprosedyrer, og Federal Aviation Administration fant 97 tilfeller av manglende efterlevelse i selskapets produksjonskontroll. Dette har styrket oppfatningen om en «kultur av hemmelighold» hvor profitt prioriteres over sikkerhet.

Ulykker som Alaska Airlines Flight 1282 i januar 2024 hvor en dørplug på en Boeing 737 MAX 9 blåste av midt i luften er blitt koblet til Boeings fokus på DEI (diversity, equity, and inclusion).

Boeings aksjekurs falt nesten syv prosent torsdag og selskapet nedtonet sin profil på Paris Air Show 2025. Selskapets administrerende direktør Kelly Ortberg har lovet full støtte til efterforskningen, men tvilen på at Boeing kan gjenvinne tilliten er ved å befeste seg. 

I sosiale medier får selskapet gjennomgå. Ulykken blir fremstilt som et resultat av «kriminell uaktsomhet» og varslernes advarsler om produksjonsfeil blir fremhevet.

Den indiske journalisten Surya Kanegaonkar skriver at Boeing bruker forfalsket titan i flyene, de løser ikke programvarefeil, de fortsetter med mangelfulle tekniske løsninger og har ignorert sikkerhetsstandarder i årevis. Han påpeker videre at Boeing-varslere er blitt funnet døde. «Dette er Boeing i et nøtteskall.»

Den indiske regjering har beordret utvidet kontroll av alle Boeing 787 Dreamliner og vurderer å sette hele Boeing 787-8-flåten på bakken for sikkerhetsgjennomgang. Videre tiltak diskuteres med amerikanske myndigheter. 

Boeings problemer er ikke bare tekniske, men også omdømmemessige. Efterforskningen av Ahmedabad-tragedien har så langt ikke konkludert, men ulykken har forsterket frykten for å sette seg inn i et Boeing-fly. Mistilliten gjenspeiles i sosiale medier av brukere som erklærer at de aldri vil fly Boeing før de beviser at de har lært av sine feil. 

Pakistans fly­selskap nekter besetning i tjeneste å faste under Ramadan

 

Kjøp «Fyrsten» av Machiavelli fra Document!

 

Vi trenger din støtte!
Abonner på frie og uavhengige Document!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.