Varsler Ed Pierson som var seniorsjef for flyprodusenten sier at han ikke vil fly med noen av Max-modellene. – Jeg ville absolutt ikke fly med et Max-fly. Jeg jobbet på fabrikken der de ble bygget, og jeg så presset ansatte var under for å få flyene ut døren. 

Etter Alaska Airlines-ulykken der deler av skroget forsvant har flere tidligere ledere og ingeniører på høyt nivå for Boeing utstedt oppsiktsvekkende advarsler til publikum om å ikke fly med MAX 9-jetfly når flyene blir tatt i bruk igjen.

New York Post skriver om saken.

Ed Pierson som var seniorsjef for flyprodusenten går så langt og sier at han ikke vil fly med noen av Max-modellene. Han sa til Los Angeles Times:

– Jeg ville absolutt ikke fly med et MAX-fly. Jeg jobbet på fabrikken der de ble bygget, og jeg så presset ansatte var under for å få flyene ut døren.

– I would absolutely not fly a MAX airplane. I’ve worked in the factory where they were built, and I saw the pressure employees were under to rush the planes out the door.

Joe Jacobsen, en tidligere Boeing-ingeniør som også har jobbet luftfartstilsynet (FAA), ga en lignende advarsel, og sa at det var for tidlig for flyselskaper, inkludert Alaska, å ta i bruk flyenen igjen:

– Jeg ville fortalt familien min at de må unngå Max, sa Jacobsen til LA Times, og hevdet at tiden hans i selskapet fikk ham til å innse at fortjeneste ble prioritert over kvalitetskontroll.

– I would tell my family to avoid the MAX, Jacobsen told the LA Times, claiming that his time at the company made him realize that profits were prioritized over quality control.

NRK meldte at Alaska Airlines begynte på fredag å gradvis ta i bruk Max 9-flyene igjen.

Jacobsen sa at flyprodusenten har i de siste 20 årene fokusert på å maksimere fortjenesten i stedet for å fokusere på sikkerhet og har spilt et farlig spill hvor de bare fikser problemene etter at de har dukket opp.

Etter nesten-ulykken med Alaska Airlines satte FAA 171 fly på bakken og president og administrerende direktør David Calhoun innrømmet at granskinger fra ulykken gjør det helt klart at de har mer arbeid å gjøre for å styrke Boeings sikkerhets- og kvalitetsprosesser.

Ed Pierson sa at han hadde prøvd å få dem til å stoppe produksjonen av Max-flyene før 2018, da et jetfly fra Lion Air styrtet i Javahavet og drepte alle 189 personer om bord.

Vi husker at det var to fatale ulykker med Max-fly og den gang avslørte interne meldinger fra en Boeing-arbeider som skrev at han ikke ville tillate sin egen familie å fly med 737 Max.

Før ulykkene hånet en ansatt Boeing og sa at flyene var designet av klovner som er overvåket av apekatter.

Sky News: Boeing 737 MAX was ‘designed by clowns’. 

I september publiserte Piersons Foundation for Aviation Safety en studie som fant at flyselskaper hadde sendt inn mer enn 1300 rapporter om sikkerhetsproblemer på Boeings MAX 8 og MAX 9 til FAA:

– Pierson said he had “tried to get them to shut down” even before 2018, when a Lion Air jetliner crashed into the Java Sea, killing all 189 people aboard.

– In September, Pierson’s Foundation for Aviation Safety also published a study that found that airlines filed more than 1,300 reports about safety problems on Boeing’s MAX 8 and MAX 9 airplanes with the FAA.

Det forventes at National Transportation Safety Board (NTSB) som gransker transportulykker vil offentliggjøre sine foreløpige funn om Alaska Airlines nesten-katastrofe i løpet av de kommende dagene.

FAA har allerede latt flyselskapene begynne å fly Max-fly etter etatens egen grundige etterforskning. Administrator for etaten, Mike Whitaker sa at det ikke vil være business as usual for Boeing og at kvalitetssikringen har vært uakseptabel. De skal fortsette å overvåke og granske produksjonen.

United Airlines (populært kalt United Scare) begynte også å fly sin MAX 9-flåte lørdag morgen, med en flytur fra Newark, New Jersey, til Las Vegas, Nevada.

Men Jacobsen, den tidligere FAA-ingeniøren, sa at byrådets beslutning om å tillate flyene å fly igjen var for tidlig, og at han og andre sikkerhetseksperter har slått alarm om en rekke problemer med både MAX 8 og MAX 9 i årevis.

– But Jacobsen, the former FAA engineer, said the agency’s decision to allow the planes to fly again was “premature,” noting that he and other safety advocates have been sounding the alarm on numerous safety issues on both the MAX 8 and MAX 9 planes for years.

FAA advarte piloter i fjor om å begrense bruken av avisingsutstyr til bare fem minutter, etter at det ble oppdaget en alvorlig defekt i motoren som kan føre til at debris bryter av som kan resultere i man kan miste kontrollen over flyet.

Boeing søkte en teknisk dispensasjon fra FAA for å ekskludere Max 7-flyenen fra flåten som måtte endre avisingssystemet, men trakk begjæringen sin på mandag.

– In fact, the FAA warned pilots last year to limit the use of an anti-ice system to just five minutes, after a serious defect was discovered in its engine that could cause debris to break off and “result in loss of control of the airplane.”

– Boeing was seeking an engineering exemption from the FAA to exclude the MAX 7s from the line that needed to change its anti-ice system, but withdrew its petition on Monday.

Varsler Ed Pierson snakket med Fox News for seks dager siden.

Boeing 737 whistleblower warns resuming flights is ‘terrible decision’.

Les også:

Identitetspolitikk kan være årsaken til en økning i nestenulykker med passasjerfly i USA – Document

 

Kjøp «Hvordan myndighetene bløffet oss» av Robert Malone her!»

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.