Idag er det ti år siden Malaysian Airlines flight MH370 forsvant fra radaren da det var på vei fra Kuala Lumpur til Beijing. Til tross for grundige undersøkelser er det som skjedde 8. mars 2014 med flyet og de 239 personene ombord, fortsatt et av luftfartens største mysterier.

Et siste god natt

Analyser av satellittdata viser at flyet sannsynligvis styrtet et sted i Det indiske hav utenfor kysten av Vest-Australia. To store leteaksjoner førte imidlertid ikke til vesentlige funn.

Den siste meldingen fra MH370 kom ca. 40 minutter efterat det hadde tatt av fra Kuala Lumpur med kurs for Beijing da kaptein Zaharie Ahmad Shah kvitterte med «Good night, Malaysian three seven zero» idet flyet kom inn i vietnamesisk luftrom. Kort efter ble transponderen slått av, noe som gjorde det vanskelig å spore flyet.

Militærradaren viste at flyet forlot flyruten og fløy tilbake over det nordlige Malaysia og øya Penang, og derefter ut i Andamanhavet i retning Sumatra før det svingte sydover – og all kontakt ble brutt.

Resultatløse søk

Da flyet forsvant fra radaren befant det seg over Sydkinahavet, og der startet søket – men ingenting ble funnet, hverken vrak eller oljeflak i havet.

Malaysia, Australia og Kina søkte under vann i et 120.000 kvadratkilometer stort område i den sydlige del av Det indiske hav, basert på data fra automatiske forbindelser mellom en Inmarsat-satellitt og flyet.

Letingen, som kostet rundt 200 millioner australske dollar (1,3 mia NOK), ble avblåst januar 2017 efter to resultatløse år.

I 2018 aksepterte Malaysia et tremåneders «no-cure, no-fee»-tilbud fra det amerikanske selskapet Ocean Infinity – hvilket innebar at selskapet ville få betalt bare hvis det fant flyet.

Søket dekket et område på 112.000 kvadratkilometer nord for det opprinnelige målområdet, men også det var resultatløst.

Alt så normalt ut

De første nyhetene om at flyet hadde forsvunnet fra radaren, dukket opp i morgentimene kort tid efterat flyet skulle ha landet i Beijing. 

Ifølge journalene så alt normalt ut. Hilsenen mellom piloten og flykontrollen i Kuala Lumpur kom 40 minutter efterat flyet tok av. Mindre enn to minutter senere forsvant Malaysian Airlines Flight 370 fra radaren, først i Kuala Lumpur og så fra tårnet i Ho Chi Minh, Vietnam.

Vietnamesiske flyveledere kontaktet sine kolleger i Malaysia ti minutter senere og spurte om de kjente årsaken til at radaren ikke fanget flyet.

Været var det beste, hverken regn eller lyn og knapt en sky på himmelen. Det var ingen indikasjoner på funksjonsfeil eller ulykke, ingen nødanrop fra pilotene, mannskapet eller passasjerene. Det var heller ingen indikasjoner på at flyet hadde hatt problemer, var styrtet eller kapret. Men det åpenbare faktum var at det ikke kunne oppnås kontakt med flyet og at ingen visste hvor det var blitt av.

Fly forsvinner bare ikke

Det er kommet en lang rekke reportasjer, dokumentarer, podcaster og en fyldig rapport av hva som kan ha skjedd – i tillegg til utallige konspirasjonsteorier. 

En teori er at en gjerningsmann for å gjennomføre sitt forsett, satte ned trykket i kabinen slik at passasjerene mistet bevisstheten.

På flyplassen i Beijing ventet familiemedlemmer forgjeves og ingen kunne fortelle dem noe – noe som selvfølgelig var merkelig, fly forsvinner bare ikke.

Ingen nødanrop, ingen tegn til feil eller noe annet – men teknologien gir fremdeles noen muligheter. Selv om alle sendere i flyet var slått av, var det mulig til en viss grad å spore flyet via data fra satellitt og primærradarer.

Omdirigert mot sydvest

Det virket som at noen hadde slått av all kommunikasjon ombord, men det skal ikke være mulig. Den siste kommunikasjonen var registrert to minutter før flyet forsvant fra radaren.

Satellittdataene viste at da flyet forsvant fra radaren ble det «omdirigert» mot sydvest og fløyet tilbake over Malaccahalvøya. Det blir hevdet at omdirigeringen ikke kan være skjedd ved en teknisk feil, det må ha vært en menneskelig handling. 

Efter seks timer var motorens drivstoff brukt opp og det er ingen spor i satellittdata eller informasjon fra primærradarer efter det. Da dette ble kjent ble søket i Det sydkinesiske hav stoppet og letegrupper sendt til Det indiske hav.

Konspirasjonsteorier

At MH370 ikke er blitt funnet og årsaken til forsvinningen er ukjent, har gitt næring til en rekke konspirasjonsteorier med stor spennvidde – alt fra mekaniske feil, fjernstyrt styrt til at det er blitt kapret av romvesener og bragt til en annen verden.

Noen heller til at flyet bevisst ble satt ut av kurs av en erfaren pilot, men efterforskningen har konkludert med at det ikke var noe mistenkelig ved hverken bakgrunnen, økonomien, utdannelsen eller kapteinens og annenpilotens mentale helse.

153 av passasjerene var fra Kina, 50 fra Malaysia. De øvrige var fra Australia, Canada, Frankrike, India, Indonesia, Iran, Nederland, New Zealand, Russland, Taiwan, Ukraina og USA. De to iranerne kom ombord med stjålne pass, noe som ble ansett som mistenkelig, men ingenting i bakgrunnssjekken av passtyvene tydet på at de hadde kompetanse til å kapre flyet.

 

Document er blitt 20 år – kjøp vårt nye tidsskrift!

 

Kjøp «Hvordan myndighetene bløffet oss» av Robert Malone!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.