Løren skole i bydel Bjerke i Oslo mottok 60 avviksmeldinger i perioden 16.2.2024–2.4.2025. Foto: © Chell Hill / Wikimedia Commons (cc by-sa 3.0).

I tidsrommet 16. februar 2024 til 2. april 2025 har ansatte i Oslo-skolen sendt over 5475 avviksmeldinger med varsler om uforsvarlig arbeids­miljø.

I det som er et imponerende dokumentasjonsarbeid, har Avisa Oslo offentlig­gjort 298 meldinger som er klassifisert som kritiske, og disse vitner om et over­veldende volds­nivå på skolene i hoved­staden.

Noen frykter sågar å bli drept på jobb. Det trues med drap, og barn kan ha våpen med seg på skolen.

Avisa Oslo har snakket med to barneskolelærere. Den ene av dem forteller om en følelse av maktesløshet.

Det er i barne- og ungdomsskolen at det skjer mest vold:

Meldingene er skrevet av skoleansatte over hele byen i løpet av det siste drøye året. De beskriver grov vold og trusler, utøvd av elever i grunnskolen.

Biting, sparking, kloring, slag, lugging, spytting og drapstrusler fra barn helt ned i første klasse har for mange blitt en del av hverdagen.

Det er rystende avviksmeldinger som fremheves:

” Jeg prøver å ta kniven, men den treffer meg. Her skriker jeg av smerte.

” Machete funnet på skolen – skolen stenges. Personalet informert om trusler om skoleskyting (…).

” Hen sparket og slo etter meg og sa at hen skulle drepe meg.

” Elev holdt saks mot lærer og sa hen skulle stikke og drepe lærer (…). Elev kastet så saksen i hodet til læreren.

” Da jeg prøvde å stoppe ham sa han bare «er du dum» og slo meg hardt i magen (gravid!!) !

” Elev reagerer med å sparke meg flere ganger i leggen, spytter meg i ansiktet, lugger meg og slår meg hardt 2 ganger i hodet.

” Verbale trusler mot lærer som: Lærer skal drepes, halshugges og hele familien skulle drepes.

Foruten vold og trusler forekommer også nedverdigende omtaler:

Jeg må korrigere elev fordi elev er veldig ufin med en klassekamerat. (…). Medelev blir latterliggjort og bannet til mange ganger i løpet av en uke, og det var dette jeg forsøkte stoppe i dag. Den aktuelle eleven reiser seg opp og begynner rope til meg at «jeg skal holde kjeft», at jeg er «er en jævla hore og en drittlærer» osv. Dette skjer gjentatte ganger, selv om jeg tilbyr eleven å ta en pause ute med litt bordtennis for å roe ned.

Den ene av lærerne har merket stor forskjell på bare ti år:

– Det er noen trender som overgår alt av fornuft. Forskjellen da jeg begynte å jobbe for ti år siden og nå, er at elevene som er sårbare og har lav impulskontroll får ekstremt mange ideer fra sosiale medier.

Hva sårbarheten består i, utdypes ikke. En av lærerne nevner at elever kan ha «opplevd grusomme ting».

Man aner at visse temaer helst skal unngås. Anette Sandvær i Utdanningsforbundet peker på et årsaksbilde der kultur ikke er en faktor:

* Få plasser og lange ventelister i spesialskoler og -klasser.

* Skolen får flere og mer krevende oppgaver, men ikke mer ressurser.

* For mange elever per lærer, og for få ressurser til å gi tilpasset undervisning.

* Strammere budsjett som setter ledere i en skvis for hva som er forsvarlig bemanning.

Sandvær bruker uttrykket «laget rundt elevene», som består av en rekke aktører, men hun nevner ikke foreldrene.

Lærerne er frustrerte over systemet, som ikke følger opp avviksmeldingene, opplyser Avisa Oslo.

– Det skal ikke være sånn, sier skolebyråd Julie Remen Midtgarden (H). Sjefen for Utdanningsetaten, Marianne Stenberg, vil ikke uttale seg.

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet»! Du kan også kjøpe den som ebok.

 

Ytringsfriheten er under angrep. Abonner på frie og uavhengige Document.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.