Foto: Gorm Kallestad / NTB.

Skjærtorsdag ved 09.40-tiden brøt det ut en voldsom brann i et garasjeanlegg på Vøyenenga i Bærum, og 17 biler ble rammet. Ingen ble skadet, men naboer ble evakuert på grunn av mye røyk, som kunne sees over østre Bærum. Det tok brannvesenet nær en time å få kontroll på brannene, og en av bilene tok det en halvtime å slukke.

Brannen skal ha startet i den ene enden av garasjeanlegget. Ifølge Budstikka.no hadde politiet en teori at om brannen startet i en elbil, men det skal ikke ha vært strøm i den garasjen. To biler er helt utbrent, og 10 av de 14 garasjene anses for å være brannskadet, ifølge politiet. Kriminalvakten rykket også ut til åstedet, og etterforskningen gis høy prioritet fordi det har vært to andre branner i samme distrikt i uke 16: Mandag brant det voldsomt i et hus mellom Vollen og Slemmestad. Tirsdag brant det i et skur og en bolig på Dønski.

Ikke en elbil-brann. Eller? 

Bilbranner er relativt uvanlige, og hvis de oppstår i drivstoffbiler, skyldes det hovedsakelig feil på 12-volts-anlegget, eller at bilen blir påtent. Elbiler er statistisk sett heller ikke så brannfarlige som mange tror. Elbilbranner er sjeldne, og hvis de oppstår, så skjer det som regel under lading. Det man snakker lite om, er at hvis en brann først bryter ut (uansett årsak), vil nærværet av en elbil gjøre brannen mye verre, vanskeligere å slukke og gi stor spredningsfare.

Når brannvesenet sliter med å få kontroll over branner, eller de utvikler seg til storbranner, skyldes det gjerne at batteribiler er til stede i brannen. Drivbatterier som blir utsatt for brann (uansett årsak), vil nemlig overopphetes, kortslutte og brenne ukontrollert, fordi de magasinerer opp store mengder oksygen internt. De kan til og med eksplodere, og selvantenne igjen lenge etter at brannen er slukket.

Et elbilbatteri er derfor på mange måter verre enn en propanflaske i en brann, og representerer et betydelig problem for brannvesenet. Myndighetene og media er imidlertid veldig opptatt av at det ikke sprer seg noen uro rundt batteribiler som en brannrisiko, siden innføringen er politisk beordret og aldri ble skikkelig risikovurdert.

Elbiler selvantenner ikke oftere, men skaper større og villere branner 

Den 7. januar 2020 brøt det ut en brann i parkeringshuset P4 ved Sola flyplass i Stavanger. Også her var myndighetene overtydelige på at brannen ikke skyldtes en elbil, men startet i en eldre dieselbil. Myndighetene er imidlertid lite villige til å forklare hvorfor brannen var ustoppelig og fikk et slikt enormt omfang: Hele 1300 av 1600 parkerte biler ble ødelagt, og parkeringshuset måtte rives i ettertid. Det er den største bilbrannen i norsk historie, så langt. Dette ville neppe skjedd uten elbiler til stede i brannen. Brannårsaken er derfor lite relevant.

Antall bilbranner har også eskalert i vestlige land på grunn av masseinnvandringen. Å tenne på biler er blitt en populær aktivitet i Europa, og dette ser vi også tilfeller av i Norge, av det som NRK kaller «sint ungdom». Forsikringsselskaper ser også stadig flere tilfeller av høye reparasjonskostnader og forsikringssvindel, også gjennom å tenne på elbilen fordi man ikke får solgt den uten store verditap.

Målet med myndighetenes informasjon er at alle skal anse elbiler akkurat som vanlige biler. Men de er ikke dét. De brenner på en helt annen måte enn drivstoffbiler. Bare spør en brannmann.

 

Kjøp «Et konservativt manifest» av Jordan Peterson her!

 

Ytringsfriheten er under angrep. Abonner på frie og uavhengige Document.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.