Rinkeby har lenge vært et såkalt «særlig utsatt område» med høy kriminalitet, høy arbeidsledighet og en befolkning som i utgangspunktet utelukkende består av innvandrere. Sør for Rinkeby ligger Bromsten og Spånga, begge etablerte boligområder med en stor andel villaer. Mellom disse områdene har den såkalte Rinkebydalen dannet en naturlig grense, mellom voldelig gjengkriminalitet og trygt middelklasseliv. Det kan det nå være slutt på.

De rødgrønne politikerne i Stockholm planlegger å bygge sammen det sårbare området Rinkeby med middelklassevillaene i Spånga, melder Dagens Nyheter. Målet er å fjerne overbefolkningen som finnes i Järva-området – som blant annet består av de spesielt utsatte områdene Tensta, Rinkeby og Husby – og redusere segregeringen. Det ønsker politikerne å gjøre ved å bygge opp områdene med ny bebyggelse og dermed «bryte barrierer».

– Min vision är att bygga ihop Stockholm, sier finansbyråd Karin Wanngård (S).

– Vi ska koppla ihop och bygga samman Rinkeby och Bromsten. Det blir cirka 1.000 nya bostäder varav 200 radhus, både hyres- och bostadsrätter. Nära flerfamiljshus ska vi bygga fler radhus, nära villor ska vi bygga fler flerfamiljshus.

I praksis betyr derfor «reduksjon av segregering» å gjøre det umulig for stockholmere å bosette seg i trygg avstand fra kriminalitet og multikulturalisme. Naturlige grenser må fjernes og store bygårder legges inn i stabile boligområder, og beboere i utsatte områder skal ha tilgang til de attraktive samfunnstjenestene som andre områder kan tilby. Den samme tanken har ligget bak utvidelsen av den blå linjen til Stockholms T-bane, som skal forbinde de sårbare områdene i Järva-området med Södermalm i Stockholms indre by.

Også i andre områder av Stockholm planlegger de rødgrønne å fjerne forskjellen mellom velstående og mindre velstående områder, som mellom Södra Ängby og Blackeberg og Mälarhöjden og Bredäng.

Stockholm by inviterer nå byggeaktører som sammen med byen skal skissere en utvikling som skal bidra til en attraktiv bytransformasjon som binder sammen og styrker sørlige Järva. Ifølge Wanngård prøver de nå å få fart på prosessene slik at byggingen kan settes i gang før 2030.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.