Verdens største og rikeste selskaper klarer ikke å levere på sine klimaløfter, ifølge en grundig analyse utgitt mandag.

Analysen oppfordrer regjeringer verden rundt til å slå ned på bedriftenes grønnvasking.

Økende press fra aksjonærer, myndigheter og forbrukere skal få selskaper til å innføre strategier for å redusere karbonutslippene i sin virksomhet.

Tjuefire store multinasjonale selskaper har så langt støttet Paris-avtalens mål om å begrense global oppvarming til 1,5 grader Celsius over førindustrielt nivå, og tilpasset seg FN-støttede kampanjer for å sikre at næringslivet spiller sin rolle i å avkarbonisere verdensøkonomien.

Men 2030-løftene til de 22 selskapene som signerte dette, vil bare kutte 15 prosent av sine kollektive utslipp, ifølge analysen.

Og netto nullmål vedtatt av alle 24 multinasjonale selskaper – hvis de ble oppfylt – ville knapt fjerne en tredjedel av deres nåværende utslipp.

«Det overveldende flertallet av disse selskapene leverer rett og slett ikke varene de lovet», konkluderte 2023 Corporate Climate Responsibility Monitor.

Franske klima­aktivister ber super­markeder erstatte kjøtt med «bære­kraftig» mat

Selskapene det gjelder, skal etter sigende stå for rundt fire prosent av alle globale utslipp – to milliarder tonn karbondioksid (CO2) eller tilsvarende hvert år.

– I en tid da selskaper trenger å innse sin klimapåvirkning og krympe karbonavtrykk, utnytter mange av dem vage og misvisende «netto null»-løfter til å grønnvaske sine merkevarer mens de fortsetter med virksomheten som vanlig, sier Carbon Market Watchs administrerende direktør Sabine Frank.

Analysen gir også karakterer til selskapene etter hvor gode de har vært på sine klimaløfter. Shippinggiganten Maersk, som har en plan om å slette karbonavtrykket helt innen 2040, ble ansett for å ha «rimelig integritet».

Klimaplanene til åtte giganter – deriblant Apple, Google, Microsoft og stålkonglomeratet ArcelorMittal – ble vurdert til å ha «moderat integritet».

Klimaløftene til ytterligere 11 selskaper ble funnet å ha «lav integritet», og fire – American Airlines, Samsung Electronics, detaljhandelsgiganten Carrefour og JBS, det største kjøttforedlingsselskapet i verden – ble alle merket med «svært lav integritet».

Carrefour protesterte mot sin «karakter» og sa at selskapet hadde satt utslippsreduksjonsmål over hele verdikjeden og var den eneste store franske matforhandleren som var klar til å kutte ut leverandører som manglet egne klimastrategier.

JBS sa at rapporten ikke hadde tatt hensyn til skriftlige avklaringer, men sa ikke hva de var.

American Airlines og Samsung ville ikke kommentere analysen.
Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Mesteren og Margarita» her!

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!  Du kan også kjøpe e-boken her.

 

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» her!  Du kan også kjøpe den som e-bok her.

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.