En slakterbutikk i Rue du Bac i Paris. Foto: Derek Key / cc by 2.0 / Wikimedia Commons.

Dagligvarebransjen i Frankrike er en bremsekloss når det gjelder overgang til «bærekraftig» mat og reduksjon i konsumet av kjøtt og meieriprodukter, hevder aktivister tilhørende Réseau Action Climat (RAC), som er den franske avdelingen av Climate Action Network (CAN).

De franske klimaaktivistene oppfordrer dagligvarebransjen til ikke lenger å promotere produkter som inneholder kjøtt, opplyser Le Figaro.

RAC har i ett års tid analysert de største kjedene av supermarkeder i Frankrike (E.Leclerc, Carrefour, Intermarché, Système U, Auchan, Lidl, Casino, Monoprix) og funnet at ingen av dem har en tilfredsstillende adferd hva angår klimakamp og bærekraft, skriver den franske avisen.

Aktivistene oppfordrer også franske myndigheter til å gjøre mer for å stimulere til innkjøp av «bærekraftig» mat, for eksempel ved hjelp av subsidier.

Samtidig spør Nature om Frankrikes voksende industri for oppdrett av insekter kan hjelpe landet til å redusere klimautslippene fra landbrukssektoren.

Slik kan man også produsere proteinholdig mat med mindre ressursbruk, skriver det kjente vitenskapelige tidsskriftet.

Insects have come under the spotlight over the past few years, as scientists seek alternative sources of protein to feed the rapidly expanding global population. A direct nutritional comparison shows that edible insect species have greater protein potential than do conventional meat products — 100 grams of mealworm larvae produces 25 g of protein, whereas 100 g of beef contains 20 g of protein. Insects also have a high food-conversion ratio when compared with livestock. To produce the same amount of protein, for example, crickets require around six times less feed than do cattle, four times less than sheep, and half that of pigs and chickens.

Det viser seg imidlertid vanskelig å skape entusiasme for insekter i markedet. Franskmenn vil ganske enkelt ha kjøtt.

In 2020, meat consumption in France amounted to around 84.4 kilograms per person, with French households spending a total of almost €40 billion on meat.

En av klimaaktivistene mener det er «kjøttlobbyens» skyld:

“The meat lobby is one of the biggest barriers to the reduction of meat and dairy in France,” says Benoit Granier, a spokesperson for France’s Climate Action Network in Paris. “These groups spend millions on propaganda mass-media campaigns that convince people that they need to eat meat to be healthy,” he says.

Problemet er at kulturen for tradisjonell mat er så sterk i Frankrike, kommenterer Granier.

 

Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok her og som ebok her!

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.