Norske mediehus får nå en veileder som skal sørge for at de blir mer bærekraftige.

Mange mediebedrifter i Norge jobber godt med bærekraft, men det er også mange som har etterlyst hjelp til å komme skikkelig i gang.

Det skriver Norsk Journalistlag og Mediebedriftenes Landsforening, som sammen har laget veilederen, i en pressemelding.

– Mediebransjen har en viktig samfunnsrolle og skal vi være relevante, må vi ha tydelige mål for hvordan vi kan bidra til Norges og verdens klimamål, heter det i meldingen.

Veilederen for mediebransjen peker på konkrete tiltak i den enkelte mediebedrift, spesielt enkle komme-i gang-tiltak. I tillegg vil den øke bevisstheten hos mediebedriftene og journalister om relevante bærekraftstemaer.

– Veilederen skal gi ledere og tillitsvalgte råd til gode valg tilpasset den enkelte bedrift, sier leder Dag Idar Tryggestad i Norsk Journalistlag.

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.